Tuesday, July 5, 2011

KISAH SAMA HEAVYWEIGHT CHAMPIONS SATU DUNIA!!





ehsan cik google

image Kjee masa berlakon jadi Monaliza dulu. hehehe




Kjee masih dalam mode sedih tapi kalau sedih berpanjangan susah jugak kan? Pagi ni Kjee dapat satu mesej dari seorang wanita yang punya masalah sama sperti Kjee iaitu berat badan berlebihan. Tapi berat badan dia taklah se heavyweight Kjee kot. 

Apapun, wanita yang Kjee panggil Sue  (bukan nama sebenar), kecik hati dengan tukang jahit yang tinggal sebelah rumah ibunya. Nak dipendekkan cerita, Sue pergilah hantar baju dia untuk dijahit. Maklumlah dah tinggal tak sampai dua bulan. Ramai tukang jahit dah war2kan tak nak lagi amik tempahan.


Okaylah Sue pun pergilah ajak ibu dia temankan dia pergi tukang jahit jiran ibunya itu. Tetapi apa yang Sue bengang apabila tukang jahit tu pandai2 je buat 'running commentary' atau 'Ulasan Selari' mengenai tubuh badannya yang didakwa tukang jahit tu sudah naik. 


Kjee rasa, 'Sue ' tak kisah kalau Kjee copy paste mesej dia. Tapi Kjee censor bahagian dia bahasakan diri guna nama dia ya. Bukan niat nak aibkan dia tapi nak bagitau mereka yang sama saiz dan sewaktu dengan Kjee betapa ramai lagi rupanya wanita 'ala2 ahli mesyuarat tingkap' kat luar sana.


askum k.jee...nama saya (dot dot)...boleh saya nk share satu cerita ngan k.jee....k.jee tk reply pun tkpe cukuplah sekadar k.jee membacanye...gini ceritanya..semalam saya pegi hantar baju..utk djahit..baju raya saya ngan ank...saya anta umah jiran mak...namanye 'tuuttt' saya pangil dia kak 'tuuutt'  berumur lewat 4o an...mulutnyer mak aii.....sblum ni pun sya dan adik beradik memang pernah anta baju kt dia tp mengenangkan baju yg djahit tu kemas dan teliti kami terima je ape yg dcakap kt kami....utk pengetahuan k.jee kami ni dari keturunan badan besar2...lemak pun banyak...so bertambah2 la berat kami...sambung cite semalam....sebelum ni saya penah ukur dgn dia tp memandangkan saya telah turun 4 kilo bulan lepas...saya nk ukur semula...nanti nk puasa lg mesti turun lg kan..berat saya skang 85kilo...tegolong kategori gemuk la....waktu nk ukur badan tu.....diukurnya dada saya.(saya ni tegolong dlm kmpulan berdada besa)... naik seinci je..dia mengeleng kepala...dia ckp ish3...mcmana bole besa camni...dia ckp kt mak saya kak tgk la dada dia ni knpe bole besa camni...mak diam jer.. ...muka saya pun dh rasa panas malu....diukurnyer pulak pinggang saya....dia ckp knpe ko ni gemuk sgt...ko mengandung ker...saya ckp tk...naik berape inci saya tanya..takla dia ckp...saya tgk dlm buku dia sama je ukurannyer...45inci..dia ckp pingang saya 46 47...tp dtiulisnyer 45 jgk...mcmana ni....diukunyer pulak untuk kain....kebetulan saya pakai seluat track...salah ke saya pakai seluar yg berjahit tgn....sebab benangnyer tertetas...dia gelakan saya dickapnyer saya pakai seluar koyak...siap mengadu ngan mak saya lg...saya dh bengang saya ckp klu koyak tlg jaitkan...dia pun diam..semalaman saya tk tidor sb terasa hati sgt....yg saya pelik walhal kuarga saya semua mengatakn saya dh susut....suami pun ckp....perut saya ni siap melendut kebawah lg....sb diet punya pasal....salah ke orang gemuk nk jait baju...hina sgt ke org gemuk nak jait baju....terima kasih k.jee...sb baca luahan hati saya...saya klu org tk lebih2 memang saya tk kisah...tetapi ini memang dh melampau....klu ikut hati saya ni mau je saya pegi laserkan dia..tp mengenangkan dia jiran mak...saya saba je lah...tq sekali lg k.jee maafkan saya menganggu k.jee...maaf sgt2....


Tu dia!! Kjee pun pernah kena dik oii tapi dengan tailor Cina yang juga jiran arwah mak di Petaling Jaya. Nama dia Ah Ying. Kami sekeluarga cukup rapat dengan Ah Ying. Malah ketika dia tahu arwah mak meninggal dulu, dia menangis macam keluarga dia yang mati!


Mulut Ah Ying ni pun boleh tahan lasernya. "Aiyahhh apa pasat lu punya montot manyak busat sikalang? Dulu mana ada busat?!! Aiyahh semua sulah manyak busat laaa. Lu bili kain belapa ela? Hah ampat ela? Mana ada cukup?!! Ini macam punya madan mesti beli anam ela!!" 


Hantu kau Ah Ying! Enam ela?!! Kau nak buat baju aku ke kain kapan untuk bungkus aku?!!! Kahkahkah.


Tapi Kjee sikit pun tak kisah sebab Ah Ying ni is so sweet macam aunty Kjee sendiri. Kalau Kjee ada function, dia boleh siapkan baju Kjee dalam masa seharian! Mana nak cari tailor cam tu. Bayaran yang dia caj pun murah giler babe. 


The last time Kjee jumpa Ah Ying ialah kira 10 tahun lalu. Dia kata dah pencen jadi tailor dan jual barang cina sembahyang kat sebuah pasar di Petaling Jaya. 


Kjee suruh dia buat baju Kjee. Dia kata: "wa punya mata tala boleh nampak sikalang. Wa punya anak tala bagi wa jahit baju lagi.." Pastu dia senyap seketika. Pandang Kjee. :"Lu mau jahit apa? Aiyaa lu hah Pozia  sulah macam gua punya anak laa. Okaylah last..last..tau. Laen kali wa tak mau jahit lagi tau." 


Dan esoknya Kjee dan Nadia bergegas ke kedai Ah Ying. Mak oi Kjee lupa dia hanya meniaga separuh hari. Kul 3 dia tutup. Kjee tengok jam pukul 3.30. Kjee pun drive keluar dan tetiba nampak dia kat bus stop. Eh itu Ah Ying kata Nadia. Kjee hangkut Ah Ying dan hantar dia ke rumah barunya di Subang Jaya. Dua hari  kemudian baju Kjee pun siap.


Itulah kali terakhir Kjee jumpa Ah Ying. Tak tau samada she is still around..

14 comments:

Anonymous said...

mmg laser betul mulut tailor sue tu kan...eee geramnyaaa!!! kak, dulu masa saya kecik2 saya suka sangat tengok cerita Santan Berlada, sebab itu yg membuatkan saya ingat kat akak, lelagi yg paling saya ingat dorang usik akak from monalisa jadik ke monalito. kelakar tol time tu. selain dari itu cerita Rumah Kedai, Naik Tangga Turun Tangga, Hang Setia, itu semua jadik hiburan kami sekeluarga. -Sheila-

akusangpenerbit said...

Saya ada masalah yang lebih kurang macam tu, tapi macam ini bunyinya..
Kalau badan dulu kurus, kena sound kau nie kurus sangat. Bila dah kawen naik sikit pun kena jugak - eh, gemuknya kau lepas kawen..

Sekarang masih belum ada rezki beranak pun kena jugak - ko nak tunggu bila baru nak beranak. Mcm la anak tu main pakai order aje terus dapat..

Awal dulu memang terasa hati tapi sekarang dah immune..sy tak dapat puaskan hati semua orang. if u dont like me, then u can go...lebih bahagia begitu..

Kakjee jangan sedih2 lagi..sayu aje bila posting semua dugaan hidup yang kalau kena kat saya mahu sawan dibuatnya. Tapi Tuhan turunkan dugaan pada manusia yang mampu menghadapinya. Oleh itu, Hadapi Dengan Tenang...

Salam ingatan dariku....

Kjee said...

masalah ni is a global issue. hehehe

Anonymous said...

aiyak....mcm2..
naseb bek la tailor sy adalah mak sy sndiri..
so klu naek byk mane pon xkesah..hehe =))

b a m b a m ' s said...

yelar kak jee.. mana der org nak big size manjang.. huhuhuhu.. hati orang badan besar nie walaupon dia kelakar tapi dia sensitif.. :(

Ezza said...

kjee

sama lah ngan saya ni kak...pergi ke tailor yang dekat rumah saya ni, amboi mak..ayat pertama yang kuar pasal badan saya. Siap dia banding2 kan dengan badan suami saya yang kurus tu..Dulu saya diam jer..tapi sekarang ni dia cakap sikit, saya lawan balik..Ada sekali tu anak saya hantar baju kat dia, dia siap tanya..lu punya sulah lama tada datang sini bikin baju..dia marah saya kaa...Padan muka dia!

Tapi datang balik,,itu je lah modal dia nak cakap..lama lama saya malas nak layan...tapi kak..dia dah pandai pulak..di sebab kan badan kita besou ni, dia pun dah pandai charge tinggi lak...ada ker patut!

Anonymous said...

salam perkenalan kak jee .Kdg2 berat bdn meningkat di sebabkan perubahan hormon.Apa yg penting adalah kesihatan yg baik ..

Madam Casper said...

Kak Jee..sekali dua saya boleh tahan,,,tapi kalau byk kali telinga berasap. last saya sound balik org yang mulut capoi tu "yang nak bagi makan laki aku bukan hang...hang sesen pun tak keluar duit nak bela aku...laki aku pun x bising tak kalut hang kalut pasai apa?. Laki aku lagi suka sbb dia kata nnt orang kata dia pandai bela bini dia" Sejak hari tu org tu pun diam... x berani dah nak komen apa2...kita ni tau pasai laki dia bawa org lain x kalut nak sampai ke dia..dia hal tepi kain kita kalut.
Kepada yang badan besar macam saya..jangan rasa sedih bila di hina dan di jadikan bahan lawak..kita balas balik..sbb kita pun ada maruah dan berhak untuk hidup dgn gembira.

paridah said...

Kehidupan yang pendek ini sangat bererti buat kita walau siapa kita, bagaimana rupa jasmani n rohani kita. hak kita berada di atas dunia tiada siapa boleh mempertikaikannya. pedulikan komen2 yg memeningkan. tiru mcm jee happy go lucky...senyum sokmo n ramah mesra

Along Maklong said...

hahaha..
maklong pun gemuks jugak.. puas dah berdiet tapi belum berhasil.. sebelum orang cakap maklong gemuk.. maklong akan mengaku dulu.. so, no hallah kan.. biar gemuk janji sehat.. betul tak kak jee..?

Anonymous said...

nak share cerita jugak, ada sorang cousin ni setiap kali jumpa greeting dia mesti :kau ni makin gemuk! tak kisah la badan kita naik ke kurus ke? sama je greet dia. masalahnya badan dia boleh tahan juga gemuknya. saya biasa senyum je. mak yg tak tahan panas telinga. dia tolong jawab : takpe sihat, tak la dah turun tu. satu kali tu masa tu saya dah kawin dan baru lepas bersalin. dia greet sama je.. badan dia makin gedempol dan still tak kawin. sekali mak balas : biar la gemuk dah beranak pun awak tu bila nak kawin badan dah mcm org lepas beranak. terkedu member dengar mak jawab sbb mak saya bukan jenis laser sekali dia laser bisa. hehehe- zaliza

atnur @ Iza said...

assalamualaikum, Kak Jie! selamat pagi! :)

masalah Sue sama spt saya & wanita² gemuk yg lain. diorg yg suka menghina tu semua lupa, skrg nie mmg sedap la mengata org yg gemuk sbb diorg tu kurus. tunggu la nanti bila diorg gemuk, br diorg tau apa yg org gemuk nie rasa.

kalo nak fikir kata org je, sampai bila pun kita takkan bahagia. bila kita gemuk, org mengata. bila takde anak, org ckp sebab kita gemuk sbb tu takde anak. bila kita kurus, pun kena kata jugak. konon kita mkn hati sbb laki ada perempuan lain. see? mentaliti manusia yg x pernah fikir perasaan org lain & ckp ikut sedap mulut je.

cara saya, buat x tau. kalo dok fikir apa org ckp, saya yg depress. bukannya diorg. kalo saya rasa gemuk nie membebankan & menyusahkan saya, saya akan usaha utk kurgkan. kalo susah nak buat sendiri, saya dptkan pertolongan.

kalo Kak Jee nak tau, saya kahwin dr tahun 2000 sampai skrg xde cahayamata. period saya tak normal mcm org lain. 2 3 tahun skali br ada. saya tau saya tak sihat. lepas tu tambah dgn dok sakit hati org sekeliling dok kutuk macam², saya menangis... saya lepaskan geram dgn mkn. end up saya jadi bertambah gemuk sampai nak dekat 130 kg Aidilfitri tahun lepas. tp apa yg buat saya berubah? bila time saya sakit & hubby takde di sisi saya (outstation). masa tu baru saya tersedar, saya kena berubah. tak boleh terlalu mengharapkan sesape kecuali diri saya sendiri.

hubby mmg tak pernah complain pun walopun saya makin gemuk. saya bersyukur sgt ada suami yg syg saya walopun org lain dok sibuk nak carikan perempuan lain utk dia... saya tau apa org gemuk rasa sbb saya pun pernah gemuk & masih gemuk walopun dah tak segemuk dulu... skrg nie berat saya 89kg. apa yg saya buat? senang je, azam utk sihat bukan azam utk kurus. saya buat utk saya, bukan utk hubby saya atau sesape. cara mcm nie, lebih berkesan. saya pun nak zuriat sendiri macam pasangan lain. doktor sendiri pun dah ckp, at least kena sihat dulu & saya masih berusaha... try settlekan satu persatu...

kita semua masih ada peluang utk sihat walopun kita gemuk. kita tak berseorangan dlm dunia nie. ada org lain yg ada masalah yg sama dgn kita. malah lg gemuk dr kita. ada byk cara utk kembali kurus tp mmg kena kuatkan semangat. dptkan sokongan dr yg tersayang. saya dah kurgkan lebih kurg 40 kg. bukan mudah tp tak mustahil. saya tak exercise pun. takde mkn/minum apa² ubat kurus. hanya jaga makan je & minum dlm 3 liter air kosong (takde pewarna/perasa) sehari. memula tu je susah, sbb nak hilangkan rasa craving. dah hilang rasa craving, dah takde masalah dah... tp sblm nak berdiet, dptkan nasihat doktor dulu.

sorry ye, Kak Jie kalo lari tajuk. cuma nak share pengalaman saya je. :) saya harap Sue & kwn² yg gemuk, jgn ambik hati sgt apa yg org kata/kutuk. nanti depress. depress tu pun boleh jdkan kita gemuk jugak. so kena happy²kan diri selalu. asalkan sihat, takde penyakit, biarlah org nak kata apa pun... :D

Aziela said...

Kak Jee...bapak saya pesan, kalau orang hina kita, sabar dan ingat Allah. Terus ucapkan Alhamdulillah dengan sepenuh hati. Tapi kita nie manusia kan. Time2 saya 'lupa' tu...saya melenting la juga...memang pantas betul melaser. Tapi tu la, persepsi masyarakat Malaysia nie memang mudah betul mempengaruhi kehidupan dalam bermasyarakat.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Gemuk ke kurus ke yg penting Allah bagi kita kesihatan dan boleh melaksanakan ibadah.. dan satu lagi..sgt suka kata2 kawan saya.."org gemuk dia nampak gemuk je tp tak nampak tua.." hehehe..so be happy..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...