Friday, September 30, 2011

NASI GORENG LEFTOVERS


Pernah tak korang rasa macam teringin sangat nak makan nasi goreng. Plan dari malam tadi masa nak tidur. Kemudian masak pun bukan main ghairah lagi. Tapi bila dah siap, terus tertutup selera!

Hah begitulah Kjee rasa tadi. Makan satu suap terus Kjee dah tak boleh nak suap lagi. Sedangkan ini menu yang Kjee pilih sendiri bukan disuruh masak oleh Unclepali. Pelik bin ajaib, Unclepali pulak cukup selera makan sampaikan bertambah. Dia kata sedaplah, powerlah...mungkinkah nak sedapkan hati Kjee kot.

Tapi Nasi Goreng yang Kjee bagi nama Nasi Goreng Leftovers ni, pada Kjee kurang sedap. Kjee gunakan sotong berlada leftover (berbaki) dinner malam tadi. Masa nak buat tadi, tetiba bengang gak bila cili api ada ciput jer. Suruh Unclepali skodeng kat kebun depan umah. Adalah dia petik empat lima biji.

So teringat pulak malam tadi ada baki sambal sotong berlado. Kjee keluarkan, carik2 sotong tu bagi kecik2. Tadi Kjee keluarkan udang dalam bekas kecik sebab ingatkan nak buat sikit jer nasi goreng. Tapi Unclepali kata, buatlah semua. Nanti Nadia balik tak payah masak lagi. Sebab tu rencah rasa cam tak cukup sifat.

Kali ni tak nak bagi resipi. Cuma Kjee main campak sotong bersama ladanya, bubuh belacan sikit, cili api tumbuk, bawang besar dipotong bulat2, udang dan jugak sikit paste tomyam. Oh ya, campakkan juga daun kangkung. Batangnya dah dibuang. Nasiblah.

Eh lupa lak. Unclepali tukang buat telor dadar.

Now nak pergi cari kuih raya yang tinggal serdak. Hehehe.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...