Saturday, February 18, 2012

NASI TOMATO SPECIAL LAGI HEHEHE





Jeng jeng jeng...our lunch today. Nasi Tomato, Kurma Daging dan acar timun dan carrot. Ini kali kedua Kjee buat Nasi Tomato guna Tomato Soup. Sejak Kjee berjaya buat kali pertama hari tu, dah tak reti nak buat Nasi Tomato tanpa tomato soup. mengada2 kan? Hehehe.

Actually sedap betul tau nasi tomato bubuh soup tomato. Tak percaya, cubalah. Hari ini Kjee guna beras Basmathi biasa. Tadi pergi Econsave tak ada pulak Beras Basmathi Moghul yang super panjang tu. So Kjee beli beras Basmathi biasa. Tetapi awas, kena tambah air sikit kalau tidak, nasinya jadi keras.




Kalau untuk beras Basmathi Mogul Kjee guna 3 cawan air untuk 4 cawan beras, rasa2nya untuk beras Basmathi biasa kena sukat 1 cawan air untuk 1 cawan beras. Hari ini Nadia yang masak nasi tomato. Kjee supervise jer dari jauh.

Tetapi biasalah kan, sebenarnya rice cooker hanya boleh masak nasi biasa atau bubur. Kalau masak spicy rice, pasti berkerak. So ketika nasi tu dah ¾ masak, Kjee cepat2 kukus supaya nasinya berderai2 dan tak mentah.



And then Kjee masak kurma daging. Nadia nak makan kurma ayam tapi ayam kat Econsave pagi ni tak berapa sihat so cepat2 Kjee capai daging. Daging beku jer yang ada. Liatnya yarrabbi. Nasib baik ada pressure cooker. Jenuh jugaklah rebus guna pressure cooker.







Pastu Kjee buatlah acar rampai yang tak rampai. Bijan tak ada so hantam sahajalah labu. Janji ada sayur kan? Hehehe.

Malas nak salin resipi so korang klik jer sini untuk resipi nasi tomato. Untuk resipi daging kurma, klik kat sini pulak.



8 comments:

mala said...

Tgk ns tomato teringat kat my mum :-)

Mat Gebu said...

Sajaaa kan tayang2 time langit sedenak mendung berangin manja2....sabar jee lah, ada jugak kang men nasi tomato jugak...Kak kita nak serang rumah akak nanti....jeng jeng jengg....haha

Sari Yusa Ibrahim said...

Patutlah nasi tomato kjee kurang merah, My sil pun selalu guna tomato soup utk msk nasi tomato tp sy lg suka guna tomato puree & tomato dice. Yg penting licin ya. Lain kali sy nak praktikkan kukus nasi tulah, betul kata kjee, spicy rice kalu msk dlm rice cooker nt berkerak & nsb tak baik nasi jelantah.

ummiaisyah said...

salam kak Jee ...baguslah petua Kak Jee tu..dh masak dlm rice cooker kukus plak..br lah cantik nasinya ye Kak Jee..

Dabel Aa said...

sedapnya tengok!!!! tp selalu sy makan lauk dia ayam masak merah...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Kjee...menu yang momtop..I LIKE

MAK TEH said...

waaah..sedap nye kak Jee,seronoknye org memasak kat dapur baru yek..so happy for you kak jee.

Puan ApasH said...

Salam, 1st time nk comment kt blog kak jee ni.
resepi my mom pon guna tomato soup. Brand Heinz. Kalau takde mmg tak masak nasi tomato. Alhamdulillah saya dah pandai masak nasi tomato sendiri lepas dpt tunjuk ajar mak. Skang kalau adik beradik berkumpul saya le jadi tukang masak. Mak bukan larat sangat pon. Just jadi mandor monitor saya masak. huhuhu..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...