Friday, March 16, 2012

JOM KITA TUNTUT HAK KITA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA


EHSAN GOOGLE



Kerja rumahtangga sekarang dibahagikan kepada 4 channel. 1. Kemas rumah 2. Jaga Bayi 3. Memasak. 4 Jaga orang tua. Kalau perlu ambil bibik untuk lakukan semua itu, kena bayar mereka RM2,800 sebulan!



RM2,800 itu gaji seorang pemegang ijazah. Degree holder bukan diploma. Kalau diploma holder cuma dapat sekitar RM1,500 jer sebulan kerja sebagai supervisor atau penyelia. Itu rakyat Malaysia.

Tetapi rakyat Indon yang pekak badak (maaf terkasar bahasa but ade aku kesah?), kita kena bayar mereka gaji setaraf seorang graduan berijazah! Itulah undang2 baru yang dikenakan pihak Indon terhadap majikan Malaysia yang hendak menggajikan orang mereka.

Kita baru dengar pasal gaji setinggi itu, kita dah melenting! Malah Kjee yakin ibu2 yang bekerja, hari ni menghabiskan masa rehat solat Jumaat pot pet pot pet pasal wang yang harus mereka belanjakan untuk amah mereka.

Langsung tak masuk akal! Tak semua ibu bekerja mampu bayar sebanyak itu kepada pembantu rumah. Daripada bayar orang yang kita tak pasti akan buat kerja mengikut benchmark kita ataupun jaga anak kita dengan sempurna. lebih elok kita berhenti kerja!

Kalau kita berhenti kerja, rugilah masa tiga hingga lima tahun kita belajar di Menara Gading. Anak Kjee berhutang dengan PTPTN sebanyak RM45,000 untuk mendapat degree dalam Islamic Banking and Finance. Buatnya dia tak ada cukup duit untuk bayar amah nanti selepas ada anak, camner dia nak keluar dari masalah ini? 

Berhenti kerja? Siapa nak tolong dia bayar balik pinjaman? Suaminya dia? Buatnya suami dia juga buat pinjaman PTPTN dengan jumlah sama dengan bayaran RM350 sebulan selama 15 tahun. Dua orang dah RM700 sebulan.

Katakanlah suami dia dapat gaji RM2,500. Tolak RM700, tingga RM1,800. Dengan baki itu, dia kena sewa rumah, beri makan anak isteri, bayar duit ansuran kereta dan bla bla bla. Itu kalau isteri tak kerja. Isteri kerja kena bayar amah lebih kurang RM2,700.

Ahhh gilerlah!

Tiga tahun lepas, Kjee ada maid. Dia tolong Kjee meniaga di gerai. Balik rumah Kjee tak suruh dia kemas rumah. Tapi tiap2 hari dia balik, sampai rumah terus capai penyapu dan mop. Hari2 dia mop rumah sebab rumah Kjee banyak kucing. Kjee bayar dia RM700 jer. 

Tetapi duit gaji dia tak diusik langsung sebab semua Kjee tanggung. Dari sabun mandi, ubat gigi, shampoo dan segala makan dan pakai dia. Kjee tak merungut sebab dia ringan tangan dan Kjee tak pernah marah dia sebab dia tahu apa nak buat.

Seandainya sekarang dengan undang2 baru yang diperkenalkan oleh pemerintah Indon, Kjee kena bayar dia dekat RM3,000 sebulan! Yalah kalau semua kerja dalam rumah dia buat termasuk cabut lalang. (Ya dia jugak cabut lalang depan rumah masa Kjee gajikan maid Kjee dulu. Tak pernah disuruh tapi dia buat dengan rela).

Undang2 ini,  kalau dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia, bererti negara akan kehilangan hampir 60% pekerja wanita. Tak kisahlah yang ada ijazah atau yang tak ada. Semuanya kerana gaji mahal yang dikenakan utnuk upah amah.

Kita belum tahu lagi samada di celah2 undang2 yang rangka Indon itu berapa hari cuti yang dituntut, insurans, perubatan, tambang mereka balik cuti setahun sekali dan bermacam lagi.

So, jom kita semua gunakan kuasa kita sebagai rakyat Malaysia untuk menentang undang2 yang tak masuk akal ini!!! Jom kita cari pembantu rumah negara lain. Kita tengok setelah kita reject mereka, pasti mereka merangkak datang kepada kita sebab Malaysia adalah GOLD MINE mereka!!

35 comments:

Anonymous said...

makin menjadi2 dorg ni... kdg2 silap pihak berwajib gak bg muka sgt... tu blom masuk mana2 pihak yg jaga sempadan kalau nk amik kira mcm mana dorg ramai2 bole secara haram sampai beranak pinak berapa keturunan sampai dpt kad pengenalan merah disini... kurang ajar pun bole tahan indon2 ni kalau dtg sini... tak bole diberi muka...byk cases mcm tu... anak majikan kene dera blkg majikan kalau tak kamera haram tak tau...so mcm mana pulak dgn hak kita sebg majikan... dpt maid jenis2 pemalas, lari dr rumah, pendera...blom masuk yg menggoda pak enck lg...

Ummi Anie said...

kalau macam tu kita kenakan mereka tu caj sewa rmh...bil api air...nak cuti kena ada surat mc...atau kena isi form cuti dulu....makan tanggung sendiri...so setiap rmh kena ada cctv...

Anonymous said...

setuju sgat@..yg bangang gi setuju ngan permintaan mereka carik nahas lah orng kita...

khairiah khaizu said...

kalau diaorg nk mcm2 kte pn blh gak...kalau nk cuti potong gaji...kalau mc pn potong gaji....rumah bayar sewa...makan minum sendiri tanggung...byk cekadak indon nie sbb depa anggp kte nie mcm org terdesak....

cikasutinggi said...

haishhh...mcm ni bek x payah ada orang gaji...sakit wooooo~~~~ da la makan,minum semua orang tanggung....chittt..baik cmna pun orang gaji ni (pengalaman sendiri) diorng tetap orang luar...mcm hal dan kes dibuatnya...

Anonymous said...

kak jee

tak habis baca lagi post ni tapi nak komen dulu sebab tadi nampak kat paper pasal ni.

saya nak maki dan mencarut banyak kalau boleh tapi bersabar nih. depa ingat kita ni kaya raya nak bagi depa gaji setakat jaga budak RM700. budak tidur dia orang buat apa, layan cinetron indon kat TV.

cukup cukuplah yang ada bersepah di sini menyemak negara ni. Kerja rumah orang lepas tu lari ikut jantan, kerja entah apa apa di luar sana, tambahkan beban rakyat malaysia dengan jenayah sana sini, tambahkan kerja pegawai penguatkuasa. menyusahkan.

kerajaan perlu fikirkan macam mana nak sediakan kemudahan pusat jagaan anak yang berkualiti dan berpatutan bayaran.(BTW PERMATA tu perlu sangat sangat ke?) suami isteri cuba cubalah berganding bahu buat kerja rumahtangga lepas balik kerja.

Anonymous said...

Bilalah pendatang asing ni nak berambus dari tanah tumpah darahku nenek moyangku ini? Semakin nak bermaharaja lela pulak nampaknya.

Kenapa Australia dll negara boleh kawal masuk pendatang tapi kita tidak?

Kenapa, kenapa dan kenapa?

Anonymous said...

saya ada baca dlm satu forum yg mana dia ambil org asli dari pahang sebagai pembantu rumah...
baik kita tolong org kita dari org luar yg tak reti nak bersyukur...
tak pandai takpe boleh diajar asalkan jagan memandai-mandai.

Yati Ali said...

terima kasih sangat2 kak jee krn buat entry ni. tadi masa baca akhbar pun terus naik hangin saya...suruh dia org kerja cikgu kat tempat dia org pun baru berapa puluh aje gaji diaorg. tu pun tak sedar lagi...geram sangat rasanya...

IeRA said...

Tak yah layanlah permintaan dia orang ni. kalau yg kaya mampulah tapi tak semua orang mampu itu semua. Jadi lebih baik kita saling bantu membantu je....

Rahmah Ram Ram said...

mengada-ngada dah bagi betis nak peha..demanding lebih.

Zurina Hj.Zainal said...

indon...tak habis2 nak buat hal....menyampah! tv pulak asyik dok main citer indon....bosann..

norhidana said...

tak terkata apa bile dgr berita kt radio pg td...lg tak terkata bila terbaca kt paper lak...
aduhla gaji dia bt 1 keje lg besar dr keje par@buruh... kalu bt 4 keje sampai dkt 3k...ngalahkan keje pegawai ada degree...huhuhu
melampau2

Siti_btp said...

masalahnya kerajaan Malaysia ni lembut sgtlah Kak Jee dpd bola dan sinetron indon ni..Kita nak masuk filem,artis ke Indon susah sangat..Menteri Penerangan senang je siarkan drama diorang tak berqualiti pulak tu.Terbojol sana terbojol sini,tapi kata negara terbesar Islam.byk lagi filem kita blh disiarkan mcm Ranjau sepanjang jalan dan drama lama kjeekan..

masalah org gaji satu hal boikot shjlah..Ambil org asli ke atau org malysia tapi jgn aniayai mrk pulak..adik saya pernah ambil org gaji Indon ni ,di pula memerintah tuan rumah..Bosanlah masalah dgn negara berlagak ni...

Anonymous said...

Kalau macam tu.
Saya nak berenti kejela..nak jadi amah..gaji besar tuuu

honey ej said...

ye arr...besau gaji amah tu..1 keje rm700...jom jadi amah..kak jee nak amah ke? hihi

elly said...

bagi slip gaji ...
gaji pokok = 700 .. pastu tolak la.. bilik sewa... api air.. makan minum... segala menda.. baru dier rasa...

Anonymous said...

Salam. Ibu, sy dr Indonesia. Sy sering mampir ke blog ibu karna banyak bahan tulisan ibu mengilhami, tp hari ini pabila sy mampir kesini agak sepet hati jadinya. Sy paham ibu geram dg peraturan baru ini. Namun kata2 Indon, pemerintah Indon, konotasinya negatif. Ibu tak kesah, tp pd sy beri peduli dgn blog ibu. ampun tambah gerem kaleh comment kulo nggeh bu :)

waiem said...

Sedara saya punya sedara pembantu rumah dia org Kemboja. Siap ajar anak mengaji lagi. Mengarut dah Indon2 ni semua.

Setuju kita kenakan caj sewa bilik, caj tengok tv, bil api air..etc etc

Ingat kita berak duit apa (tagline feveret bos sya) ;)

Azlin Aziz said...

saya setuju dengan kak jee...
kerajaan Malaysia, tolong jangan keluarkan isu-isu yang boleh merosakkan undi anda..isu seperti pembantu rumah dari indonesia amat mendukacitakan hati sebilangan rakyat Malaysia..
ada tak saluran yang betul kita rakyat Malaysia nak bantah ni? tak nak buat perhimpunan macam org indon tu...

LydSunshine said...

RM700 tu tidak termasuk penginapan dan makan kan? Maksudnya derang dtg pagi, balik petang. Camtu ke? Atau RM700 tu termasuk makan pakai semua mcm ex-maid kakjee? Erm, kalo termasuk memang tak berbaloi langsung nak amik derang.

Anonymous said...

aduhaiii... kenapa laa jadi macam ni... kita boikot je laa amah indon ni... 700 utk 1 kerja.. melampau tu.. kita kerja kat mana2 pun.. selalu kena kow-tim buat kerja2 lain jugak.. multi-tasking..

~ nana ~

kak ina kl said...

amboi makin naik lemak lah dorang camni...baik tak payah ambil maid..buat sakit jiwa dan raga ajer nanti.

ieda said...

pakat2lah suami isteri buat kerja kat rumah...anak2 hantar nursery.
kerajaan patut wajibkan setiap jabatan buka nursery sendiri...dulu dah heboh pasal ni tapi tak buat pun lagi.
daripada nak mengkayakan org luar lebih baik tolong rakyat sendiri.

p/s:...masa mula kerja doktor dulu first gaji saya hanya rm1200+....semua kerja kena buat..kerja dr,kerja misi,kerja attendant..semua jalan.alhamdulillah..pengalaman semua tu.

shaty said...

Memang melampau-lampau lerr ..satu bidang tugas saja untuk di bayar RM700. Rata-rata kaum Melayu tidak memaksa atau mengarahkan maid Indon ni buat kerja serba mak nenek. Sebab ' kelemahan' orang Melayu ni .. bila orang baik sikit je dengan kita , terus kita jadi baik dan anggap macam adik beradik. Ramai kawan-kawan dan jiran saya melayan maid dia orang macam tu. Serumpun kan .. dia pun melayu dan islam juga. Tapi kalau bangsa lain tu .. memang saya lihat kerah tenaga maid dia orang habis-habisan. dari hal-hal di rumah sampai ke kedai. Siap kerja di rumah, di bawa ke kedai pula .. then abis waktu niaga, balik rumah, maid sambung kerja di rumah pula. Ujung minggu saudara mara dan kengkawan datang, pakat di suruhnya cuci kereta masing-masing pula. Kesian betul saya tengok. Jangan harap nak di layan sebagai ' manusia' .. hah untuk golongan ini memang wajarle di kenakan caj sebegitu. Lagi pun dia orang MAMPU perrr .

Scarlett O'Hara said...

Daripada beri pada orang luar yg tak pernah nak mengaku kita sedara serumpun,baik saya ambik orang Malaysia sendiri.

Anonymous said...

Sy setuju gn kjee. bibik sy gaji rm700..dh 5 thn dgn sy sbb sy baik..ape die buat? anak sy 8 org tp yg ade kat umah 5 org..3sklah men dan 2 keje..su guru dan yg bersklah pergi skalh dgn sy...yg bekeje gi keje..tinggal die sorg2 kat umah..sy.masak ptg & die.pnskan lauk utk yg balik sklah..die kemas umah,gosok bj,basuh kasut anak..wkt pg die smpat tgk tv cite indon,ptg die tdo jap &bantu sy masak ptg..masuk tdo kul 9 mlm..kalau die mintak gaji sebyk rm2800..sy sanggup berhenti keje..tp kjaan msia akan kehilgn seorg guru yg berdedikasi berbanding seorg bibik yg pekak badak..

Mat Gebu said...

Kak jee....mat gebu pun nak jadi pembantu rumah..boleh?...hahaha...

Anonymous said...

I setuju. I think we should totally boycott maids from Indonesia. A regular household need to hire 3 of them just to take care of budak, masak and clean the house. Go figure!

Anonymous said...

k jee,
di sini,UK mmg konsep org gaji tak wijud..bila sembang dgn kwn2 di sini,diorg mmg ingt we are very rich people managed to have our own nanny and helper at home. Tp, bila pk2 n mgalami nye sndiri bila Farah n husband dua2 bkerja and study fulltime, Farah rase employer kita kene more child friendly..Sini maternity 6bulan gaji penuh, ade paternity leave, ade scheme utk anta anak nursery, (sini nursery sgt mhl sy survey utk anak bwh 1 thun cecah £750). Maka apa Farah tgk pd kwn2 di sini, mmg diorg akan kerja reduced hours, sbb mmg tak mmpu anta anak ke nursery secara fulltime (mon- friday). jd ibu bapa n ibu bapa mertua jd tempat nursery..So, maybe nursery berbyr anta 2 hari je..the rest ibu bapa or family mmber yg lain..tp kalau nk buat bgitu di msia, ibu bapa kita tahap kesihatn lain berbanding sini..sini 80an kuat lg jln2 ke Marks n Spencer.tahla k jee,Farah takut nk balik msia ni nanti bila selesai semua..
sy ni mmg ikut resepi k jee je bila nk msk..tu yg follow blog k jee ni..K jee take care ok..

Anonymous said...

wa... glamer blog kjee goes internasional... ada pembaca dr indon kahkahkah

Ummi Anie said...

teringin nak buka Akedemi untuk latih anak2 Malaysia ni untuk jadi pembantu rmh.jadikan itu sebagai profesion yg profesional.ada gajinya,ada kebajikannya,ada keistimewaannya,kalau dah pembantu rmh dah dijadikan sesuatu yg profesional mesti ramai yg nak mintak keje tu kan....tak perlu lagi warga asing!....agak2 ada tak bank yg nak bagi pinjaman untuk buka Akademi mcm tu?...lama dah rancang ni....

Anonymous said...

Kak jee... Anak saya yg tgh tunggu SPM tiba2 je tanya saya pg ni "mak blh tk kakak tukar cita2?". Saya tanya nk jd apa pulak.. Dgn selamba dia jwb "maid, sbb gaji mahal, tak de income tax...."

sweetazezah said...

salam k.jee,saya hat dok dengaq kajaan depa mintak tngga gaji mcm tu p0n,saya jadi meluat sgt2.kot2 depa tu pandai serba-serbi buat kerja mcm lipas kudung xpa jgk!maaf ckplah,klu dok ngan melyu,kompomLah depa dok rilek ja.masak,tuan rumah yg msk,depa jaga anak ja.basuh baju?mesin yg basuh!silap aribulan majikan yg basuh,bibik2 ni cuma sidai baju ja.klu nak mintak gaji mcm depa kerja kat ARAB SAUDI,kajaan depa kenaLah pikir gune otak kepala,bukan otak kepala lutut,org arab tu kaya.bini depa dok rumah,mengeLOh(tidoq-membuta) ja.msk pon tidak,hape pon tdak.berbaloilah.laki2 depa bkn stakat bg org gaji 2,3org,dreba nak bwk ank bini p soping pon ada!agak2 k.jee lah kan klu kita pon dok buat juai-mahai xamek indon2 ni jd bibik,kajaan depa nak bagi ka duit 700hengget kat rakyat dia?hareeemm lah.kajaan kita hantaq "orang"p berunding tu pon,kita xtau,stakat mana "orang"kita yg p berunding tu TAHU tentang GAJI majikan2 kat cni!dh mntak gaji mahal,nak coti lagi,haruslah klu keja kat kedah,dpt coti lari p jumpa MAS kat jb!!!kalu hangpa dok kat saudi,hangpa ada ka buleh merewang sana cni,mcm hangpa dok merewang kt klcc?xdak pnyelah..maaf k.jee,bebel dlm umah k.jee.. Gehaaamm!..;)

Anonymous said...

rakyat kemboja ada juga beragama islam, mereka ni pun susah juga hidup. ada cara boleh bawa masuk mereka bekerja pembantu rumah? hentikan bawa masuk rakyat indonesia.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...