Monday, May 20, 2013

CREAMY MACARONI CHEESE SEDAP BAGI YANG TAK JAGA BODY...



Mac n cheese atau makaroni dan keju adalah antara fav Kjee kalau makan di bistro atau cafe yang menyediakan western food. Itu masa zaman Kjee muda2 lah. Bistro atau Cafe seringkali menjadi tempat kami lepak  kerja dulu.

Tapi Bistro sekarang tak sama langsung dengan Bistro zaman Kjee dulu2. Bistro sekarang dah di conquer oleh mamak. Tak tahu macam restoran Mamak boleh tukar nama restoran mereka jadi Bistro!!

Anyway, hari ni Kjee nak cerita pasal makanan fav Kjee iaitu Macaroni and Cheese. Kali pertama dulu Kjee buat guna cheddar cheese yang warna oren. Kali ni, stok tak ada so Kjee gunalah tiga jenis cheese yang warna krim.






Tak berani nak buat selalu sebab its so fattening!! Tak elok untuk yang sedang jaga body...But who cares kan.. bukanlah selalu. Kahkahkah.

Kjee guna pastu jenis kerang untuk resipi hari ni. Boleh guna apa jua jenis pasta. Tadi Kjee rebus 250 gms pasta yang telah diperasa dengan garam hingga kenyal atau al dente. Kemudian Kjee toskan dan tepikan. Kemudian mula buat sos keju.

Untuk sos keju, Kjee campurkan setengah cawan susu (kjee guna susu HL low fat) dengan 2 sudu tepung gandum. Dilarutkan tepung hingga sebti dan tiada lumps. Kemudian Kjee panaskan 3 cawan fresh milk. Apabila susu itu sudah nampak berbuih2 di tepi periuk (menandakan dia sudah panas tapi bukan mendidih), masukkan campuran susu bersama tepung dan kacau tanpa henti sehingga nampak pekat. Perlahankan api.



Semalam Kjee bubuh dua jenis keju iaitu cheddar (keping dan yang sagat) bersama parmesan cheese. Kjee letak ikut suka jer. Kalau nak ikutkan resipi, bubuh 1-1.5 cawan jer. Tapi kita yang buat kan! Hehehe

Kemudian dilarutkan cheese dalam adunan susu tadi dan apabila sudah larut, dimasukkan pasta. Taburkan sedikit lada hitam dan gaul hingga sebati. Kemdian hidang ketika panas.

Sedap dimakan begitu sahaja. Tapi semalam Kjee hidang dengan ayam panggang rosemary, salad dengan dressing balsamic vinagrette dan juga kentang ala2 baked potato with sour cream.

Untuk baked potato, Kjee guna Australia Chat Potato. Kjee cuci bersih2 dan rebus bersama kulitnya. Letak sedikit garam. Apabila sudah elok lembutnya, Kjee leperkan sedikit guna belakang chopping knife, pastu Kjee panaskan frying pan dengan sedikit butter dan olive oil dan garingkan sikit kedua2 belah kentang rebus tu. Kalau nak masukkan dalam oven sebelah ayam panggang setelah direbus dan dileperkan sikit, pun ok gak.



Salad Rocket yang kjee beli



Kentang ala2 baked potato

3 comments:

  1. salam... Sedapnye kak jee!!!bole try resepi nih..thanks kak jee for sharing the recipe..

    Salam perkenalan
    Nana
    http://mummysoffya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Assalamualakum...kak jee mohon share resepi ye..saya pun penggemar kumpul lemak2 ni..hehehe..

    ReplyDelete
  3. is it too late to cmmnt.... sedapnyerrrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete