Sunday, May 12, 2013

TELOR DADAR KUKUS




Telor kukus ini sebenarnya adalah omelete atau telor dadar yang dikukus instead of goreng. Jadi kalau kukus ini bermakna ianya boleh dianggap cara pemakanan yang yang sihat.

Kita boleh gunakan kreativiti sendiri untuk mencipta telor kukus ini. Boleh letak apa sahaja sayur2an yang digemari keluarga. Antaranya cauliflower, capsicum dan carrrot. Begitu jugak dengan protein yang digunakan. Boleh guna udang, sotong, ayam mahupun crab sticks.





Untuk resipi hari ini Kjee gunakan crabstick, bawang besar yang telah dicincang dan daun bawang serta cili hidup untuk kepedasan. Kjee juga telah merendam shitake mushrooms yang kering. Tetapi dalam tergesa2 untuk mengukus kerana masa sudah suntuk untuk berbuka, terlupa lah pulak.

Selain mengukus, boleh jugak dibakar dalam oven. Kalau dibakar, mungkin boleh taburkan parmesan ataupun cheedar cheese diatas sebelum membakar. Kjee pernah bakar guna acuan muffins.

Ala kita yang buat dia, so sukatilah nak bubuh apapun kan. Enak dimakan begitu sahaja atau bersama sos cili.

Resipi klik sini.





4 comments:

  1. seapmyer... Hana suka mkn telur n. klu keluar mesti gi beli chawan mushi.. mak ade belikan periuk kukus tp x tau nk wat guna bekas ape. mangkuk biasa pown boleh ye Kjee?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum K.Jee, semoga sihat selalu hendaknya... Dulu2 mmg pernah panas kejap resepi telor kukus nih...tp Ummi xdan pun nak try kukus...duk goreng jerk..hehee. Nampak menyelerakan... Selamat berpuasa ya K.Jee, semoga amalan kita diperkukuhkan sehingga ke Jannah...muuahhh!

    ReplyDelete