Monday, January 27, 2014

KITA TAK NAK KAWAN DENGAN AWAK... BOLEH TAK?




























Dah lama dah Kjee nak luahkan apa yang terbuku dalam dada Kjee ni. Ini luahan yang tulus ikhlas dan Kjee harap mereka yang berkenaan boleh menerima dengan hati terbuka.

Ini pasal mereka yang pernah satu hari dulu berada dalam friend list Kjee di Facebook. Jumlah yang Kjee dah approve sejak Kjee mula-mula mengenali media sosial ini sudah berjumlah mungkin 8-ribu orang.

Kjee tahu korang mesti angkat kening sebab mana admin Facebook ada beri ruang sebanyak itu untuk satu-satu akaun. Kalau tidak silap Kjee, hanya 5 ribu orang sahaja. Apapun, along the way, Kjee akan block seorang demi seorang sehingga kini agaknya dah lebih 4,000 or so.

Mereka yang Kjee block adalah hak eksklusif Kjee untuk melakukannya. Semuanya bersebab dan Kjee rasa antara ada diantara mereka yang tahu mengapa. Dan ada juga yang tidak tahu kenapa.

Justru, hingga ke hari ini, Kjee masih menerima pertanyaan daripada sebilangan kecil insan-insan tersebut, menanyakan kenapa mereka tidak boleh akses FB Kjee. Kjee ingat korang dah faham. Apabila seseorang itu tidak lagi dapat akses kepada akaun FB sesiapa pun, maknanya, korang sudah dikeluarkan dari friend list atau di block.

Kjee block sebab Kjee tak nak insan yang sama masuk balik dan request friendship, sekiranya Kjee unfriend. Maklumlah...Kjee bukan keep track siapa Kjee dah block MELAINKAN ada sebab besar kenapa Kjee block dia.

Ingat tak masa kita kecik-kecik dulu... masa kita kat Tadika lagi.. maaf Kjee tidak masuk Tadika tapi terus ke darjah satu sebab zaman Kjee tak ada kindergarten dan yang sewaktu dengannya. Tentu di usia yang mentah itu, kita pun seringkali TAK SUKA NAK KAWAN dengan orang itu dan orang ini. Sebabnya ada pelbagai.

Dan masa tu, kita pun bagitau budak itu... baik yang lelaki mahupun perempuan macam ni..."Eh kita tak sukalah nak kawan dengan awak... boleh tak awak jangan kawan atau tegur kita lagi?"

Masa tu, budak tu terus sentap dan tak pandang ngan kita lagi. Pasti korang ada pengalaman kan?

Anyway, sekarang ni kalau kita block atau unfriend, maknanya sama jugaklah kan?

"Kita tak suka awaklah... so kita nak unfriend atau block awak. Tapi kenapa awak tak boleh terima atau dalam bahasa kasar... tak reti bahasa?" Setelah block, kita tentu rasa selesa nak ber FB dengan kawan-kawan lain, kurang stress dan jugak boleh hindarkan penyakit berjangkit dan buat kita lebih sihat!

Sama jer caranya dengan masa kita kecik dulu. Cuma sekarang ni, kita tak beritahu face to face kita tak nak kawan dengan awak. Kita guna jari jemari jer untuk block atau unfriend. Best kan berkawan di alam maya ni.

Itu jerlah Kjee nak story malam ni. Harap-harap mereka yang berkenaan tak payahlah susah payah tanya kat blog ini kenapa awak tak ada akses kat FB kita ya. Kita tak akan publish. Kita baca dan padam.

Assalammualaikum.






4 comments:

  1. hihihi... dari darjah satu hingga darjah enam ... mmg akan ckp 'eh kita xmo kawan awak la'
    sampai tingkatan satu hingga tingkatan 5... bertukar dari ayat ke experession muka pulak.... jelir lidah... bueekkkk.... paling muka ke lain... hahahaha
    sekarang lebih mudah... berkawan di alam maya... buat leceh???block jer .... xmo kawan....
    aduyaiiiiii ....... sendiri mau ingat la. kan....

    ReplyDelete
  2. Betul tu Kak Jie kadang2 apa yang kita tulis kat wall FB tu boleh mempengaruhi pandangan org lain pada kita jadi berhati2lah semasa nak post sesuatu supaya org tak menyampah. Aina pun ada block org kat FB sebab meloya sangat baja post2 dia...:)

    ReplyDelete
  3. Assalam kjee,saya ni peminat kjee dari dulu hingga skg... selalu dtg blog kjee suka baca coletah menghibur... mekasih ..cyg kjee selama2... zila66 :)

    ReplyDelete
  4. salam ukhwah.. 1st time dtg singgah sini.. dari : http://thescreammer.blogspot.com/

    ReplyDelete