Tuesday, February 4, 2014

TERUNG BERLADO YANG UMPPPPHHHH






Kalau Kjee ke restoran yang menjual makanan ala carte seperti Group Base, Mohd Chan Muslim Food atau De Templar, lauk ini is a must order! Kami tiga beranak suka sangat dan Kjee serta Nadia boleh ratah sampai kenyang.

Hari ini Kjee buat setelah terfikir-fikir apa nak disayurkan dengan lauk yang Kjee dah plan nak masak. Tetiba Fasya bagi idea buat ini. Its a great idea sebab Terung Berlado memang membuka selera.







Buatnya taklah susah mana. Goreng jer terung kontot atau yang tak kontot separuh masak, pastu tumis bawang besar dan cili hidup yang dah tumbuk kasar-kasar. Oh ya lupa lak... sebelum tumis bahan-bahan tumbuk tu, goreng dulu udang kering yang telah dicuci dan dikeringkan sampai garing. Garing yang boleh kunyah hingga bunyi kruk krak.

Sebaik sahaja tumis cili-bawang dah elok masak, buh garam dan pak aji kalau guna dan masukkan terung goreng. Digolek-golek sampai bahan tumis dan terung mesra, pastu padam api. Tabur udang kering goreng diatas dan hidangkan panas-panas bersama nasi putih.

Sedap lah gua bilang lu. Hehehe.





1 comment:

  1. kak jee..terung ni faveret ela zaman berzaman...tapi tak pernah lagi wat udang tabur mcm ni..tq kak jee idea baru ni

    ReplyDelete