Pages

Saturday, March 22, 2014

JELI AIR KELAPA MUDA





Masa tinggal kat Sg Buloh dulu, seminggu dua atau tiga kali, Kjee buat Jeli Air Kelapa Muda ni. Ada dua sebab. Satu kerana kelapa muda murah sangat kat kedai-kedai di tapak pasar malam Paya Jaras. Sebiji rm2.50. Dan kedua sebab Sg Buloh kawasan yang panasnya agak melampau!

Apabila dah keluar dari Sg Buloh genap setahun yang lalu, Kjee dah tak buat lagi sebab kawasan yang Kjee tinggal sekarang amat nyaman. Hanya panas sejak sebulan yang lalu kerana musim kemarau.

Anyway, Kjee teringat nak buat hari ni sebab Nadia tak sihat. Demam sikit dan tekak dia pun ada sakit sikit. Kalau beri dia makan Jeli ni, diharapkan dapatlah kurangkan sikit kesakitan dia.

UnclePali bawak balik air dari 3 biji kelapa muda tadi. Sebiji RM3.50. Minggu lepas mencecah sampai RM4.50 sebiji.



Isi kelapa muda yang dihiris, gula dan agar2 serbuk


Susun hirisan isi kelapa muda dalam bekas disukai




Satu peket air kelapa muda tu Kjee sukat dapat dalam 1½ mug (mug standard ukuran 4"). Perlu 9½ mug. So lepas sukat air kelapa dalam periuk, bakinya Kjee tambah air biasa untuk jadikan amaun air plus air kelapa yang diperlukan.

Kjee didihkan air tersebut atas dapur. Kemudian Kjee letak gula. Ikut resipi 1 mug gula. Dulu Kjee adjust letak ¾ mug jer. Tapi hari ni Kjee kurangkan hingga ½ cawan. Tak boleh bubuh banyak sangat gula. No good for health! Alamak terlupa dalam pantry ada gula batu!

Apabila gula dah larut, Kjee masukkan 1 peket agar-agar serbuk yang beratnya 10gms. And then apabila sudah larut serbuk tu, anggaran 10 minit, padam api.

Kjee dah siap hiris isi kelapa yang UnclePali beli tadi. Lepas hiris, susunlah dalam bekas yang disukai. Tadi Kjee tercari-cari bekas dadih tapi UnclePali kata, kalau tak bagi orang yakni untuk makan sendiri jer, tuang dalam bekas tauhu faa. Senang...nak makan amik satu bekas sorang. So, tadi settle jadi 8 bekas.

Kjee biarkan ia sejuk ikut suhu bilik lepas tuang ke dalam bekas dan masukkan peti ais. Tak sampai dua jam dah siap. Sejuk dan sedap.

Itu jer. Senang nak buat.







3 comments:

ABBY said...

BOLEHLAH BUAT UNTUK ANAK2..
http://luvfamilyshoppe.blogspot.com/

Cik nolie said...

emmm rasa nak buat la..tq k. jee

Anonymous said...

dalam cuaca yg panas skg nih...mmg sesuai buat jeli kelapa nih...famili saya mmg suka makan dan saya pun mmg suka membuatnya..senang disediakan dan sedap..

-yati, kota dsara-

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...