Monday, June 16, 2014

LODEH JAWA KERING RESIPI BONDA







Jangan nak mengaku diri kau tu Jawa kalau masak lauk ni tak lulus, kata arwah bonda masa Kjee mula-mula belajar memasak dengannya dulu. Ya lah kalau bapak Jawa, Mak Jawa tapi tak mengaku diri tu Jawa. Eh Kjee mengaku dan bangga jadi anak Jawa walaupun tak reti nak ngomong Jowo. Hehehe.

Orang Jawa rajin-rajin tau kata arwah Bonda. Yang wedok (perempuan) rajin ke dapur dan yang lanang (lelaki) rajin ngerjakan kebun. Sebab itu orang Jawa sarapan makan nasi sebab nak gi kebun. Dan lauk ini antara yang dibuat bekal makan dengan nasi yang dibungkus dalam daun pisang atau upeh. Dulu-dulu mana ada tupperware!

Anyway, Sambal Goreng Jawa yang kering adalah hidangan wajib di pagi Hari Raya. Kalau tak ada, Nadia tarik muka empat belas! Si Nadia ni Jawa piau (pure). Arwah Abah dia Jawa asal dari Pekalongan dan Mama dia, Jawa Ceribon. Yang tak tahu, dua-dua tempat ni kat Indonesia bukan Jerman. Hehehe.






Ada banyak versi tapi ini versi Bonda Kjee. Mesti bubuh belacan dan gula Melaka. Kalau tidak, mana boleh nak dapat rasa macam arwah Bonda buat.

Tak tahu lah nak cakap tapi setakat ini, Kjee hanya pernah jumpa satu sahaja tempat yang jual Sambal Goreng Jawa ni, sebiji macam resipi Arwah Bonda. Hmmm tapi taklah sebijik sangat. Mungkin 70 peratus jer. Hehehe. Nak 100% kena buat sendiri.

Okay kalau korang nak resipi, KLIK SINI. Maleh aku nak copy paste. Dan banyak kali aku ulang tayang. Dalam resipi itu, Kjee guna kacang buncis. Tapi hari ini Kjee guna kacang panjang ikut sebijik resipi arwah Bonda. Dan Kjee bubuh hati dan pedal ayam jer.




0 comments:

Post a Comment