Pages

Thursday, November 27, 2014

BUNCIS GORENG AYAM LEFTOVERS






Hari ni Kjee goreng sayur guna ayam leftovers atau berbaki. Leftovers bukan bermaksud dah makan, pastu tinggal sisa-sisanya dibuat goreng sama sayur.

Taklah. Hari tu kan Kjee buat Nasi Ayam Sambal Hijau. Kjee goreng seekor ayam yang telah dibelah empat. Tiga keping Kjee guna masak hijau dan sekeping lagi yang tidak diusik, Kjee simpan dalam freezer.

Pagi tadi Kjee suruh UnclePali beli kacang buncis. Nak goreng kosong jer tapi bila sampai rumah, teringat ada ayam goreng dalam freezer. Eh boleh masak ala-ala ayam goreng kunyit.

UnclePali masukkan ayam tu dalam microwave. Kjee pulak siang sayur dan bahan-bahan lain seperti bawang besar dan cili hidup. Semua Kjee hiris. Pastu teringat kalau bubuh cili padi bagi pedas sikit, oklah kan.











Dah siap semua, Kjee tumis bawang sampai layu, letak cili merah dan cili padi. Kemudian masukkan sayur. Besarkan api. Buat ala-ala stir fry. Tapi tak boleh henti-henti menggoreng, kalau tidak habis achooooooo satu rumah. Apabila sayur sudah agak-agak layu, masukkan ayam goreng yang telah dicincang-cincang bite size. Gaul sampai rata. Perlahankan sikit api. Kjee tak bubuh garam. Cuma letak fish sos atau nampla mengikut rasa.

Pastu ternampak pulak sebiji tomato. Potong kecik-kecik dan masukkan. Kalau dah cukup rasa, padam api.

Kalau ada lebihan ayam goreng KFC pun boleh dimasak camni. Kalau tak nak bubuh kacang buncis, boleh bubuh kacang panjang.

Kjee suka makan sayur yang tidak dimasak sehingga layu. Suka makan ada bunyi kruk kruk gitu. Hehehe






0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...