Sunday, January 25, 2015

KUIH TEPUNG PELITA PILIHAN HATIKU










Ini dessert favorite kami seisi keluarga kalau tiba bulan Ramadhan. Kalau dapat kuih Tepung Pelita ini, Nadia akan nyorokkan dalam peti ais untuk disambung makan selepas balik solat Tarawikh.

Tak susah nak buat, modalnya kecik tetapi susah nak dapat resipi yang perfect. Kalau beli pun, hanya satu dua tempat yang jadi pilihan kami. Satu di pasar juadah Sg Buloh. Dan satu lagi air tangan seorang sahabat Kjee yang buat jualan di Pasar Juadah Taman Melawati. Tapi dia tak mahu kongsi pulak resipinya. Huhuhu.

Sejak Kjee dah temui resipi yang cukup sempurna di tekak kami  dah tak risau lagi. Hanya perlu kerajinan untuk membuatnya.

Kjee terlupa nak buat tepung pelita sebab asyik belajar dan testing buat kuih muih lain. Semalam, Kjee tetiba teringat sebab Kjee perlu sediakan kuih manis untuk satu pertemuan antara beberapa orang sahabat.






Tepung Pelita dalam kotak daun pandan - ehsan google 



Mujur UnclePali rajin menolong. Tetapi Kjee tak puas hati dengan kaler hijau kuih Tepung Pelita semalam. Pucat lesi macam pompuan dalam pantang. Hehehe. Maklumlah Kjee dah keletihan semalam dan rebut-rebut siapkan lepas solat Asar.

Tetapi hari ini, Kjee lebih puas hati. Rasanya juga cukup-cukup memuaskan. Lapisan hijau mesti manis dan lapisan putih mesti cukup masin. Barulah balanced.

Ok resipinya seperti biasa korang KLIK SINI. Bertuah Kjee sebenarnya jumpa resipi Rina Mohd Dom, friend FB Kjee. Kalau ada yang rajin nak buat bisnes, inilah resipi yang akan buat pelanggan order berulang kali.

Kjee tak berapa rajin nak buat kotak-kotak kecil dari daun pisang. Pernah buat sekali dulu tapi tak kemas, so Kjee bubuh jerlah dalam segala bekas yang sempat. Hehehe.

Selamat mencuba.



Ini yang buat sehari sebelum. Kaler kurang memuaskan.

2 comments:

  1. entry jamu mata di pagi Ramadhan ...menarik nie, agaknya sempat tak balik buat petang nie

    ReplyDelete