Tuesday, January 13, 2015

LUNCH HARI TAK ADA MOOD...





... so Kjee buat jer simple Chinese Fried Rice. Tak pedas langsung sebab for the past few days, Kjee kena serangan gastrik yang teruk.

Chinese Fried Rice atau nasi goreng Cina, adalah kegemaran Kjee dan Nadia. Bila time nak makan, tabur banyak-banyak bawang goreng. Perghhhhh memanglah sedap. Nak lagi sedap, hiris timun macam yang selalu Kjee buat untuk makan dengan laksa Johor. Tabur kat atas nasi goreng... masa makan ada rasa kruk kruk. Hehehe.

Anyway, ini adalah nasi goreng paling mudah untuk dibuat. Hari ini Kjee bubuh mix vege jenama Watties. Jenama lain tak sedap. Mahal sikit sebab ia diimport dari New Zealand. Masa meniaga dulu pun Kjee guna jenama yang sama.

Bubuh udang atau sotong pun sedap. Tapi hanya ada chicken breasts atau daging ayam bahagian dada dalam peti ais. Kalau tak ada semua tu, ikan bilis halus digoreng garing pun sedap. Digaul dalam nasi goreng Cina yang sudah siap masak.

Hari ni Kjee guna beras Faizah Moghul. Ada baki beras tu 1½ mug lepas buat nasi lemak aritu. Kat rumah biasanya Kjee guna Beras Herba Ponni yang elok untuk pesakit diabetes. Tapi rasanya kurang enak kalau nak buat nasi goreng dan lain-lain. Hanya boleh masak nasi putih jer.

Kjee dah banyak kali ulang tayang Chinese Fried Rice. Jadi, korang TENGOK SINI ajelah resipinya.

Selalunya Kjee potong cili padi kecik-kecik, curah fish sos atau kicap cair dan makan dengan nasi goreng ni. Tapi today tak boleh sebab Kjee tak boleh makan pedas. Huhuhu.


3 comments:

  1. sedap nyaa nasi goreng nampak lengkap dgn bahan2..
    jom tgk resepi kerabu taugeh http://enyyusnizar.blogspot.com/2015/01/kerabu-taugeh.html

    ReplyDelete