Wednesday, June 3, 2015

NASI TOMATO, KURMA AYAM DAN ACAR RAMPAI, SELERAKU









Tiap kali Nadia sebut nak makan sesuatu, dimasa yang sama, dah dua tau tiga hari Kjee memikirkannya! Sebab itu apabila Nadia mintak Kjee masakkan dia Nasi Tomato, Kurma Ayam dan Acar Rampai, Kjee dengan senang hati jer buat. Itulah naluri ibu dan anak, agaknya, Hehehe.

Tak susah sebenarnya nak masak Nasi Tomato. Kjee dah banyak kali buat. Cuma sejak kebelakangan ini semakin senang kerja memasak Nasi Tomato dengan kaedah tanak separuh jalan dan kukus separuh yang Nadia cipta. Ewah... Nadia cipta lah konon.

Anyway, kaedah tanak separuh kukus separuh ini, membuat Nasi Tomato lebih cantik dan tiada kerak! Kjee memang tak lulus macam orang lain kalau masak Nasi Tomato guna rice cooker. Selalunya, separuh jalan masak dalam rice cooker, sebelum air kering, terus api rice cooker padam. Kalau tak padam, nanti keraknya tebal.

Ada kata kerak tu yang sedap. Whatever. Tekak masing-masing. Tapi Kjee masih ingat lagi arwah bonda kata sukar nak masak nasi Tomato dalam rice cooker tanpa kerak. Kalaulah bonda masih hidup untuk tengok cara cucu dia buat Nasi Tomato tanpa kerak....

















Nak tahu camner Nadia buat bersama resipi, intai kat SINI.

Nasi Tomato memang sedap dimakan dengan lauk Kurma Ayam atau Daging. Dengan Ayam Masak Merah pun sedap. Tapi hari ni Kjee buat lauk Kurma Ayam dan Acar Rampai. Resipinya korang klik SINI dan SINI.

Kjee tak lah pakar masak Nasi Tomato, Kurma Ayam dan Acar Rampai. Apa yang Kjee kongsi dengan korang adalah yang sesuai dengan tekak dan citarasa Kjee dan keluarga. Itu jer. Kalau sudi nak mencuba, silakan.









1 comment: