Tuesday, August 11, 2015

PENYAKIT KRONIK... FB PUNYA PASAL


























A few years ago... kalau tak silap Kjee masa tu Nadia umur  lebih kurang 10 tahun, ada kawan seperjuangan Kjee ditahan di Australia kerana bawak dadah dalam beg pakaian dia. Orangnya tak muda lah... rasa Kjee anak dah besar-besar.

Bukan kawan seperjuangan dalam bidang kewartawan tapi dia anak seni. Rasanya dia kena tahan dalam jel di Australia selama 5 tahun. Ada ler kengkawan Kjee yang berhubung dengan dia masa dia dalam jel. Malah, kawan-kawan turut hantar kad Raya kat dia. Suruh kami semua sign kat kad Raya tu tanda dia sokongan moral. Kjee pun sign sekali. Hehehe.

Macam mana cerita dia kena tangkap? Kjee tak begitu pasti tapi dari cerita yang Kjee dengar, dia berkawan dengan beberapa lelaki Nigger di KL. Artis ni janda. Salah seorang nigger tu, boy friend dia. Kemudian, si boy friend ajak dia pergi holiday kat Indonesia.

Selepas Indonesia, mereka akan sambung holiday kat Australia. Tapi, sebelum sempat berlepas ke Australia, kat airport (di Indonesia), artis itu disuruh ke Australia seorang diri, sebab boy friend Awang hitam tu ada kerja yang tak selesai, rupa-rupanya. Dia disuruh bawak satu beg pakaian. Artis tu pun terus ke destinasi.

Sampai di airport Australia, dia kena 100% check! Ada dadah dalam beg dia! Walaupun dia merayu beritahu pihak berkuasa sana dia tidak tahu menahu pasal beg dan dadah tu, dia tetap dihukum penjara. Masa itu, kami mohon persatuan artis bantu dia... nak dapatkan khidmat lawyer untuk defend dia, tapi tidak berhasil.

Anyway, sekarang dia dah bebas, dah kembali ke tanahair. Dah aktif balik berlakun. Kjee pasti dia cukup-cukup serik dan insaf. Sekembalinya juga dia dapat jodoh, juga di kalangan orang industri filem. Alhamdullilah.

Okay kenapa Kjee buat entry ini? Kjee terpanggil apabila membaca akhbar Mingguan Malaysia, Ahad lepas. Muka depan lagi.. (Sila lihat gambar atas).






Ini adalah antara penyakit di FB yang harus ditangani kita sendiri. Jangan harapkan pihak berkuasalah. Kuasa di tangan kita. Nak atau pun tak nak kita approve kalau ada orang asing request nak jadi kawan.

Kjee terima lebih 20 friend requests setiap sebulan. Ada yang masuk tak sampai 5 saat, Kjee dah block. Ada yang tahan lama sikit sebab Kjee tak on FB.

Kalau Kjee guna tactic letak gambar kucing atau lain-lain selain wajah Kjee, mereka tidak akan ganggu. Tetapi 5 minit selepas tukar profile picture muka kita yang dah berkedut seribu ni, , berderu-deru depa masuk nak jadi fren!!

Ada seorang kawan Kjee beritahu, di negara Awang Hitam memang ada kolej khas untuk sang penipu. Dan mereka diajar secara detail cara-cara untuk menipu. Sasaran mereka wanita yang terlajak usia , ibu tunggal dan jugak wanita yang dah kahwin tapi tua kerepot cam aku.

Saban hari ada aje cerita yang terpampang di akhbar pasal kes ke tipu dek janji manis rakan FB yang pastinya bukan orang Malaysia. Orang Malaysia pun ada tapi tak ler ramai sangat. Ada yang berhabis puluh ribu, ada yang berhabis ratus ribu. Tapi, masih ada yang tak serik-serik.

Susah sangat ke nak delete atau block terus requests dari orang asing? Tekan aje delete dah selesai masalah.

Semalam ada seorang kawan beritahu, kalaulah Kjee approve, mereka akan geledah fren list Kjee, dan pasti ada ramai dari kengkawan Kjee yang hampir 5,000 orang itu,  bakal jadi mangsa!!








Korang rasa, fren asing ini yang bekerja dalam bidang Oil and Gas, lapar sangat nak berkawan dengan orang kita? Kalau gaji dia dah berpuluh ribu duit dia orang, baik ler dia orang pergi cari gadis-gadis omputih yang cun melecun. Aku yang dah warga emas ni pun masih nak dijadikan kawan walaupun sah-sah dah berlaki!!

Terbaru, mereka bubuh nama orang Melayu, gambar orang Melayu! Camner Kjee tahu mereka bukan orang Melayu? Dia orang inbox tulis .."Hi...how are you!:. Kjee balas, "Assalammualaikum. Kau nak apa?" Dia masih jawab "Hi.. How Are You!!" Bingai betul.

UnclePali pulak dapat profile pic wanita seksi maut. Dan Kjee yakin ramai lelaki tak sedar diri yang terpedaya. Hehehe.





Ini yang Kjee dapat pagi tadi. Tak tau kenapa dia cabut lari.




So, korang fikirlah sendiri. Kalau betul korang berduit, korang pandang sekeliling korang. Cari sedara mara terdekat yang susah hidupnya. Mustahil tak ada! Kalau dia orang semua kaya raya cam korang, cari jiran-jiran yang bela anak yatim piatu, kena tinggal suami....

Hah camtu lah nak himpun saham untuk ke sana. Jangan sibuk-sibuk kata dunia dah nak kiamat, dah nak akhir zaman tapi tak reti nak kumpul harta untuk ke sana!!!

Sekian disudahi dengan Wabillahi Taufiq, WalHidayah... Wasalammualaikum Warahmatullahi Taala Wa Barakatuh.

4 comments:

  1. Mereka yg menipu ni arif sgt tentang ramai warga M'sia yg mudah ditipu sebab itulah kes ini bagaikan tak habis-habis. Paparan media dah berulang-ulang tapi masih juga ada yg terpedaya sebabnya macam Kjee katalah dlm entri ini.

    ReplyDelete
  2. x tahu nak komen apa, sbb sndiri cari penyakit

    ReplyDelete
  3. pengalaman orang lain jadikan panduan hidup...

    ReplyDelete
  4. as salam Kak Jee, entry yang MENARIK dan WAJIB di baca oleh semua terutamanya WANITA yang ber DUIT tapi BODOH !! :-) .. Kenapa saya kata BODOH sebab yang terkena ni selalunya wanita ber KERJAYA .. bila berkerjaya .. bermakna BERPENDIDIKAN. Ada akal !! Nak kata di PUKAU .. termakan ubat guna-guna mustahil juga sebab orang atau NIGGER yang mengena mereka tu .. tak wujud pun di alam maya .. dok kenal di alam cyber ja. Guna email , whassap .. FB .. dan mungkin telefon .. boleh ke percaya dengan mudah.

    Saya tidak terkecuali .. selalu juga dpt Friend request macam tu .. tgk rupa MAT SALLEH .. tgk nama pun MAT SALLEH .. tgk kerja .. wow ... HEBAT. Semua keja dengan OIL & GAS co. Dahsyat tu .. Bhs Inggeris .. tulisan .. ok juga tapi bila lisan .. hampeh .. error berterabur .. dan yg paling jelas .. slang mereka .. memang SAHIH .. tak menggambarkan RUPA dan NAMA yang dipaparkan. Saya layan utk mengetahu gaya temberangnya jer .. dua tiga kali berchat .. saya BLOCK.

    Suami saya lagi hebat .. ( lelaki syok sendiri memang gitu ) .. teruja habis melayan ... wanita tu hantar gambar cun .. seksi .. memang suami terpikat utk jadikan kawan. Wanita tu kononnya berasal dari Sabah .. tapi dah lama keluarganya menetap di UK .. dan ingin kembali untuk mencari kaum keluarga serta mencari lokasi serta partner utk MELABUR. Ermm .. kebetulan suami pernah bertugas di Sabah lama juga .. so bertambah GEDIK lah dia nak membantu.
    Wanita tu .. telefon beberapa kali .. Biasa mereka saling berhubung melalui email. ( saya tahu hal ni sebab sy sering check email suami .. dia tak tahu .. dan dia tak pernah cerita hal ni ) Satu ketika .. wanita bagi tahu dia ada hantar BARANG kepada suami beserta CASH .. antara barang tu .. LAPTOP terkini . Tak lama kemudian .. ada panggilan dari sorang MAMAT bg tau .. ada kiriman tersangkut di bhg kastam .. suami perlu bayar ( ribu riban juga ) utk mendapatkan kiriman tu ... Nahhh .. jarum dah berjalan .. suami mula angin sebab asyik di ganggu MAMAT tu .. siap mengugut lagi .. bila suami call wanita tu .. dengar suara wanita tua .. bukan lagi wanita muda .. dan MAMAT tu asyik call bagi amaran ... akhirnya suami BLOCK no tu .. ermmmmm ...

    saya jadi penonton drama mereka .. muga ia jadi pengajaran pada suami

    ReplyDelete