Saturday, October 31, 2015

JEMPUT MAKAN JEMPUT-JEMPUT PISANG






Selain Ubi Rebus makan dengan kelapa parut, Jemput-Jemput Pisang adalah kuih minuman petang favorite rakyat Malaysia. Setuju kan?

Buat Jemput-Jemput Pisang, lebih mudah dari buat Ubi Rebus, rasanya. Well, bukan senang kan nak nak dapat ubi kayu yang baru dicabut. Kalau beli kat pasar, mesti yang dah masuk angin. Hasilnya, ubi rebus dah ganyut.

Masa Kjee muda-muda dulu, peniaga pisang ada letak sebekas tapisan plastik pisang yang dah agak terlalu masak untuk dimakan begitu sahaja. Dijual satu bekas RM1 atau RM2. Biasanya untuk orang buat Jemput-Jemput atau Lempeng atau Lepat.

Tapi sekarang dah tak jual lagi macam tu. Mereka tetap timbang pisang yang dah tak boleh lagi dimakan mentah dengan harga mungkin murah sikit dari pisang yang masih segar.

Kjee suka buat Jemput-Jemput guna pisang Berangan. Ada orang kata Pisang Emas lagi sedap. Okaylah tapi Pisang Berangan ada aroma yang berlainan. Tapi kalau dah tak ada pisang Berangan, apa yang Kjee nampak, itulah yang Kjee beli.

Nadia ada cara tersendiri makan Jemput-Jemput Pisang ini. Biasanya Kjee lah mangsa dia. Selepas Jemput-Jemput siap digoreng, Kjee akan koyakkan bagi sejuk.  Bila dah suam sikit baru makan. Sedap sangat. Ada rasa garing-garing.

Cara ini Kjee buat masa si Nadia kecik. Sebaik sahaja siap digoreng, Nadia dah tunggu nak makan. Kerana panas, Kjee terpaksa koyakkan satu demi satu untuk sejukkan. Dia memang suka sangatlah. Tabiat ini terbawak-bawak hingga dia dah tua.

But I also like!! Hehehe




0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...