Sunday, November 8, 2015

BUTTER CAKE DENGAN PARUTAN KULIT OREN








Nadia tak pernah minat makan kek, ais krim, cokelat dan segala yang manis-manis dan sewaktu dengannya. Memang sejak dari kecil lagi. Di zaman kanak-kanak, mereka sebaya dengannya habiskan masa dengan segala jenis gula-gula dan cekelat. Nadia, anak yang perlu dipaksa ambil kalau ada yang hulurkan gula-gula, cekelat atau ais krim.

Justru, apabila dua hari lepas dia kata dia nak buat Butter Cake, Kjee cepat-cepat angguk, as long as dia yang buat. Hehehe. Dan kalau dia buat, of course dia yang banyak sekali makan. Oklah tu kan.

Hari ni Kjee sama-sama duduk kat dapur tengok dia siapkan semua bahan-bahan nak buat Butter Cake. Ini kali ketiga, kalau tak silap Kjee, Nadia buat Butter Cake. But this time dia letak parutan kulit oren atau orange zest.

Nadia jugak guna susu cair (evaporated milk) ganti susu segar dari resipi asal.

Dia parut kulit oren (bahagian oren sahaja, jangan sampai ke bahagian kulit putih yang pahit) dan tabur sebanyak lebih kurang satu sudu makan ke dalam adunan di bahagian akhir sebelum dituang ke dalam acuan.

Apapun, sewaktu kek itu keluar oven, Kjee nampak kekecewaan di wajah Nadia. Kek tu merekah sedikit di permukaannya. Oven terlalu panas. Dalam resipi asal 180 darjah untuk 30 minit pertama dan turunkan ke 150 darjah untuk minit kedua. Lain kali mungkin turunkan suhu ke 160 darjah. Dan masak selama 45 minit tanpa ubah suhu. Hmmm kena pepandai adjust ikut oven memasingkan kan?

Tetapi rasanya tetapi gebu dan ringan. Nadia kurangkan gula castor. Dia hanya guna 100gms ketika dicampurkan dalam butter dan 50gms dalam putih telor. Keseluruhan hanya 150gms gula. Sudah cukup manis buat kami. Tetapi kalau korang suka manis, ikutlah resipi asal.

Sorry hari ni gambar kurang menarik sebab tukang amik gambar sibuk menukang di luar rumah. Hehehe.

Untuk resipi asal, KLIK SINI.







0 comments:

Post a Comment