Monday, December 7, 2015

SUP AYAM JAGUNG MANIS



Abaikan jari jemari king kong. Hehehe




Dah banyak kali Nadia sebut pasal Sweet Corn Soup, tiap kali kami melintasi sebuah restoran di Setapak yang kini sudah tiada. Kalau ke restoran tersebut, Nadia mesti order satu mangkuk  dan makan sorang-sorang. 

Beberapa hari lepas, masa Kjee buat Jagung Manis Kukus, Nadia pun cakap sorang-sorang.. "Sedapnya Sweet Corn Soup". Dari kecik dia ni memang suka cakap sorang-sorang. Bela baka agaknya. Hehehe.

So, Kjee pun cam biasa, google. Jumpa banyak resipi Sweet Corn Soup kat internet. Ada yang Chinese style, ada yang Mat Salleh style. Tapi, Kjee pilih satu Chinese style dan cam biasa, tokok tambah untuk sesuaikan dengan citarasa Nadia.

Taklah banyak diubahsuai. Cuma Kjee guna air rebusan ayam. Kjee bubuh ayam carik untuk sup ini. Yang makan di restoran, tak bubuh ayam carik. Tapi, kita yang buat kan? So suka atilah kita nak letak apa. Karang Kjee bagitau apa yang yang sedap kalau diletak dalam sup ni.

Pada Kjee, sup ini is very healthy. Tak ada guna minyak langsung! Main lebur jer semua dalam periuk!











Oleh kerana Kjee nak guna ayam yang dicarik-carik, Kjee rebus satu keping ayam (bahagian thigh) yang ada sikit sahaja isi. Rebus sampai ayam tu masak. Kjee rebus dalam lebih kurang 3 mangkuk (chinese rice bowls) air. Dah siap ayam tu di rebus, sup tu tinggal dua mangkuk. Tapis ambil airnya untuk buat stok. Ayam tu dicarik-carik sampai halus.

Stok ayam diletak dalam periuk. Panaskan dan masukkan 1 tin jagung manis berkerim termasuk jusnya sekali. Didihkan. Masukkan jugak 1 kiub ayam. Kjee guna Knorrs.

Sementara tunggu stok dan jagung tu mendidih, Kjee bancuh dua sudu tepung jagung dengan 4 sudu air. Kemudian pecahkan dua biji telor dan pukul manja-manja.

Apabila sudah mendidih, perlahankan sedikit api dan curahkan air tepung jagung. Kacau pantas-pantas. Bila dah pekat, cepat-cepat tuang telor ke dalam sup tadi. Kacau perlahan-lahan sehingga telor kelihatan bertali. Masukkan ayam carik dan kacau rata. Padam api.











Kjee tak letak garam sebab chicken cube sudah cukup rasa. Tapi kalau nak letak kicap cair, pun boleh lah. Kalau nak letak lada sulah pun orite.

Harus dihidang panas-panas. Serve immediately.

Kalau korang yang biasa makan sup sharks fin, rasanya sikit lebih kurang ler. Cuma, oleh kerana Kjee guna jagung manis, maka rasanya ada sedikit manis.

Cubalah buat. Insya Allah anak-anak, suka.

Ehhh tengah menaip ni, Kjee terfikir, kalau letak telor asin (yang kuning jer) pun sedap. Of course, telor asin tu direbus dulu, pastu kuningnya sahaja dilenyek-lenyekkan dan tabur atas sup sebelum makan. Hmmmm mesti buat camtu lain kali. Got lots of home made telor asin. Hehehe.





1 comment: