Friday, February 26, 2016

BUBUR BUTIR NANGKA IDAMAN KALBU







Arwah Bonda panggil Bubur Biji Nangka. Ada Kawan kata Bubur Butir Nangka. Dan ada kawan lain kata Bubur Candi. Yang mana satu tepat, wa pu cher taw (gua tak tau). Yang pasti, Kjee tau bubur ni sedap dan Kjee suka sangat. Hehehe.

Buatnya sangat mudah. Asal ada tepung pulut dan santan, siap!! Hari ini Kjee letak sedikit sagu biji sebab masa bukak pantri nak ambil santan kotak, ternampak peket sagu biji. Rendam sikit jer lebih kurang 10 minit.

Bubur yang letak santan, stail orang kita. Tapi haritu Kjee pergi restoran Pappa Rich, dia ganti santan dengan susu soya. Sedap jugak tau. Cuma susu soya tu kosong aje. Tak ada gula. Dan Butir Nangka tu pun tak ada rasa dan dibiarkan putih. Kalau diletak gula dan diberi sedikit warna, mungkin sedap. Dan ianya dhidang panas-panas.

Kjee suka makan Bubur Butir Nangka ni, chilled. Letak dalam peti ais. Dan sejuk baru dihidangkan. UnclePali siap letak ice cubes. Hehehe.

Itu aje lah nak cerita pasal Bubur Butir Nangka ni. Resipi cam biasa mokcik malas nak taip semua. Korang INTAI kat link ni. ya.






0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...