Monday, February 29, 2016

KALI KEDUA BUAT VADEI






Ini kali kedua Kjee buat Vadei. Kali pertama dulu, boleh tahanlah.... keras. Hehehe. Ada rupa Vadei masa itu tapi tak berapa nak rasa vadei. Hahaha.

Jadi, kali ini Kjee tanyalah sahabat FB Kjee, Vuthara Kumari. Resipi dia memang sempurna cuma Kjee silap teknik. Bukan salah awak Vuthara. Hehehe.

Dia suruh Kjee beli dhal Ulunthu. Dhal bijian kecik-kecik warna off white (putih susu). Siap suruh beli jenama AKS. Katanya, itu jenama elok. Kjee pergi Hero Market, nampak lah Ulunthu Dhall tu. Terus rembat 1 peket. Masa tu, Kjee lupa Vuthara suruh beli jenama AKS. Manalah nak ingat masa tu. Hehehe.

Pagi tadi, Kjee keluarkan dan rendam ikut resipi Vuthara. 1 cawan dhal dan 1 sudu besar beras direndam selama 5 jam. Dia ada tulis rendam sekali bersama 1 sudu besar nasi. Kjee terlupa nak masukkan nasi tu.

Kjee hanya letak nasi masa Kjee kisar dalam food processor. Vuthara kata jangan letak banyak air. Sikit aje, berulang kali dia pesan. Kjee pun tos dhal bersama beras yang sudah direndam tu dan masukkan ke dalam Food Processor. Letak 1 sudu besar nasi.

Kena blend sampai halus, pesan dia lagi. Okaylah Kjee pun kisar selama lebih kurang 5 minit. Rasanya dah cukup halus.

Kjee keluarkan. Dadu satu biji bawang besar, satu batang cili hijau dan koyak-koyak satu tangkai daun kari. Masuk ke dalam bahan kisar bersama garam. Gaul sampai rata.

Bahan-bahan ini kena bentuk macam vadei yang ada lubang di tengah-tengah. Senang guna plastik atau daun pisang. Tetapi, alamak camner adunan Kjee boleh lembik sedikit. Kjee tak letak air pun. Cuma berbaki air selepas ditos. Tak boleh bentuk langsung!

Nak buang sayang. So, Kjee teruskan operasi. Kjee amik sejemput adunan, letak dalam minyak panas dan guna belakang sudu buat lubang di tengah-tengah. Hah tengok tu. Pandai tak mokcik?

Maka inilah hasilnya Vadei Ulunthu mokcik. Korang janganlah ketawa. Lepas ni mokcik buat lagi. Mesti jadi perfect. Insya Allah.

Tetapi rasanya, sedap. Garing. Rasa vadei lah. Tak macam Kjee buat kali pertama dulu. So, kalau korang nak buat, pastikan tos bahan-bahan yang direndam hingga kering baru dikisar ya. Hehehe.






0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...