Thursday, June 16, 2016

DAGING KAPRAU aka SELASIH









Tadi pergi Hero Market, ternampak daun Selasih. Segar-segar. Rembat dua ikat. Satu ikat tu 88 sen dan satu lagi 79 sen. Murah kan? Tak payah susah-susah nak tanam.

Kalau nampak Daun Selasih, selain teringat Laksa Johor, Kjee terus terfikir nak buat Daging Goreng Kaprau. Kaprau dalam bahasa Thai bermaksud Daun Selasih. Kjee tak pasti sama daun Selasih Thai sama dengan yang ditemui di negara kita. Ia juga dikenal sebagai Sweet Thai Basil. Manis tang mana, tak tau lah nak kata. Di Indonesia, ia dikenali sebagai Daun Kemangi.

Anyway, kalau masak lauk ni, ia mesti super duper pedas. Masa makan pertama kali kat Ali Tomyam, depan Mesjid Keramat, hampir terkeluar biji mata Kjee menahan kepedasan. Tapi, kalau nak masak di bulan Puasa, elok dikurangkan sedikit kepedasannya.

Walaupun dah ada daun Selasih, Kjee masak esok kot sebab hari ni giliran makan di luar. Tiga hari masak, sehari rehat hehehe.

Dah banyak kali Kjee buat sejak belajar makan. Selalu buat ratah aje.

Kalau nak resipi, klik SINI.








0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...