Sunday, December 11, 2016

ASAM PEDAS TULANG RUSUK






Akhirnya, setelah berbulan 'bertapa', Kjee sudah keluar dari pertapaan. Berapa bulan hah? Entahlah tak pasti tetapi rasanya sejak Julai lalu. Or was it August? Whatever.

Tetapi ini tidak bererti Kjee akan kembali masak hari-hari. Masih ada tugasan yang belum selesai. Kjee tengah tunggu Januari ini untuk mula menjalankan tugas yang telah Kjee buat sejak beberapa bulan lalu. Ada dua buku sedang menunggu untuk kerja terjemahan.

Anyway, Asam Pedas Tulang Rusuk ini dimasak oleh Nadia, anak dara kita, Kjee hanya pantau sahaja dia memasak. Kjee puji dia buat kerja macam lipas kudung. Macam cara Kjee jugak. Hehehe sapa nak puji kan kalau bukan ibu sendiri.

Kjee dah teringin nak makan Asam Pedas Daging Tetel sejak minggu lepas. Tetapi, kemudian terfikir pulak kalau guna tulang rusuk lembu mesti sedap kan? Kjee terus pergi booking tulang rusuk dari gerai daging segar bawah pokok seberang jalan dari Taman Permata. Dekat sangat dengan rumah Kjee.

Pagi tadi selepas sarapan, terus pergi amik. Dapat 1.2kilo dengan harga RM35. Sampai rumah Nadia terus bersihkan, cuci dan masukkan dalam pressure cooker lebih kurang 25 minit. Kemudian dia buat pes Asam Pedas.

Sementara menunggu tulang rusuk itu siap direbus (dagingnya terlerai dari tulang), Nadia tumis pes Asam Pedas. Apabila sudah cantik garingnya, dia menuangkan semua tulang rusuk bersama airnya. Didihkan, letak daun kesom, serai dan air asam Jawa. Perasa dengan garam dan sedikit gula.

Selesai masak dan rakamkan foto, terus sambar garlic bread yang Kjee buat sementara Nadia sedang masak dan makan. Sedapnya makan asak pedas tulang rusuk ni dengan Garlic Bread. Ada lagi cukup untuk dinner kami tiga beranak nanti.

Resipi penuh Asam Pedas, KLIK SINI dan Garlic Bread DISINI.





0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...