Tuesday, December 13, 2016

KARIPAP INTI DAGING DAN TELOR REBUS




Kalau Kjee sibuk, Kjee suka simpan stok home made curry puffs. Tak suka beli makanan sejuk beku sebab banyak kandungan preservatives (pengawet) yang tidak diketahui.

Semalam setelah berbulan-bulan, akhirnya berjaya juga buat karipap ini dengan bantuan Nadia. Dia yang rajin kelim karipap. Tapi dia bebel jugaklah semalam sambil buat kerana katanya kurang practise. Justeru tak molek sangat. Hehehe dia tak tahu Mama dia buat lagi hancus!

Kjee plan nak buat karipap Gergasi ala Kuala Selangor tetapi letak telor rebus satu potong ala Ikea. Kononnya lah! Tetapi bila dah siap, taklah giant sangat. Tetapi kalau makan sebiji ni memanglah kenyang banget... for me lah tak tahu korang.








Dah siap semuanya, Kjee susun atas loyang dan bekukan lebih kurang setengah jam dalam freezer. Selepas itu baru Kjee susun dalam bekas. Kalau dah beku, longgokkan dalam satu plastik dan bekukan pun ok. Bentuknya tak rosak. Kalau buat cara ini tak payah goreng separuh masak baru dibekukan.

Semalam Kjee letak juga telor rebus, Kjee potong empat telor tu. Tapi ada jugak yang Kjee letak ½ biji telor. Sukatilah... kita yang buat dia.

Sorry Kjee tak ada foto yang sudah goreng. Kalau Kjee goreng nanti Kjee upload foto tu ya.

Untuk resipi, KLIK SINI.


0 comments:

Post a Comment