Saturday, December 17, 2016

POPIA GORENG INTI SENGKUANG DAN AYAM







Seronoknya kalau teringin nak makan, tetiba terajin pulak nak membuatnya. Ala kalau yang senang-senang nak buat bolehlah kan! Kjee sekarang bukannya sihat sangat.

Since hari ni hari Sabtu, senanglah Kjee nak buat sebab ada Nadia membantu. Intinya Kjee buat guna sengkuang dan ayam sahaja. Sengkuang tu dulu Kjee selalu sagat tapi my aunty kata kalau sagat, airnya habis mengalir keluar. Air yang manis tu. So lebih elok dihiris nipis-nipis dan julienne atau potong macam batang mancis. Kjee guna isi ayam bahagian dada yang juga dihiris nipis.

Kemudian tumis tiga ulas bawang putih dalam minyak jagung. Tak payah letak banyak minyak sebab popia yang sudah siap nanti nak kena goreng balik. Lepas tumis sampai bawang putih wangi, masukkan ayam dan goreng selama lebih kurang 7-8 minit. Kemudian masukkan semua sengkuang tadi. Letak lebih kurang dua sudu besar sos tiram serta sedikit serbuk lada hitam. Masak sehingga inti kering. Kemudian baru rasa. Letak garam secukupnya. Sejukkan.

Bentangkan sehelai kulit popia atas pinggan dan letak lebih kurang 1½ sudu inti tadi. Digulung kemas dan lekatkan dengan sedikit tepung jagung yang telah dicampur sedikit air. Jadikan sebagai gam. Kalau lekatkan dengan telor pun ok.

Buat sampai habis dan goreng guna apa yang sederhana panas panas hingga cantik warnanya. Kemudian tos minyaknya atas tisu dapur.

Oleh kerana inti tadi sudah cukup rasa maka tak perlu makan dengan sos cili. Kalau nak makan dengan sos cili, kurangkan sedikit sos tiram dan garam.

Kjee buat banyak-banyak popia ini dan bekukan.

Juga ada DISINI.






0 comments:

Post a Comment