Friday, February 3, 2017

AYAM MASAK KENTANG SAMA WEDGES






      Lauk ini kalau dimasak, mesti disediakan ikan kering goreng, sambal belacan dan juga ulam. Gerenti Nadia dan UnclePali makan bertambah. Cuma Kjee sahaja yang tak makan banyak. Kita bukan perlu banyak carbo pun. Tak buat kerja berat langsung kan! Hehehe.

      Lauk ini Kjee masak dua hari lepas. Sekarang ini Kjee banyak masak lauk berasaskan ayam. Maklumlah tahun ini kan orang Cina sambut Tahun Ayam. Ewah... ya lah tu. Sebenarnya, harga ikan melambung naik sekarang. Jadi kena jimat cermat.

      Hari itu masa Kjee releks depan TV, UnclePali bangun ke dapur. Dia baru sahaja lepaskan penat setelah tebas pokok-pokok pisang hutan belakang rumah. Dia nak rebus jantung pisang cicah nanti dengan sambal beacan dan goreng ayam.

      Mendengarkan dia nak goreng ayam, Kjee suruh dia goreng separuh masak sahaja sebab Kjee nak buat lauk Ayam Masak Kicap. Kjee terus follow UnclePali ke dapur untuk siapkan bahan-bahannya.

      Oleh kerana Kjee nak ikut stail arwah Bonda, Kjee kupas kentang dan hiris wedges dan goreng. Tepikan. Kemudian goreng ayam separuh masak. Ayam telah diletak kunyit dan garam.

      Bahan lain mudah sahaja. Hiris sebiji bawang besar bulat-bulat, tiga ulas bawang putih dan satu inci halia. Mulanya Kjee nak buat masa ayam kicap tumis cili kering kisar. Intai dalam freezer, tak ada cili kisar. Jadi, Kjee ketuk-ketuk lima biji cili padi Bangla (yang merah dan pedas menyengat). Jadilah asalkan pedas kan! Kalau guna cili kisar, cili itu ditumis hingga garing baru masukkan bahan-bahan hiris.

      Kjee tumis bawang besar, halia, bawang putih dan cili padi ketuk hingga naik bau. Kemudian masukkan air (secukupnya untuk kuah). Apabila sudah mendidih, masukkan kicap. Adjust sendirilah banyak mana ya. Campakkan jugak 1 kulit kayu manis dan dua bunga lawang.

      Apabila sudah mendidih, masukkan ayam dan biarkan ia rendidih lebih kurang 10 minit. Rasa. Ada orang suka letak cuka tetapi Kjee tak letak sebab ada gastrik. Sebelum padam api, masukkan kentang dan gaul rata.

      Itu sahaja. Tetapi memang sedap dimakan dengan nasi panas-panas, sambal belacan dan ulam. Kalau ada ikan kering goreng, lagi kebahboom!

      Kalau ada sambal tumbuk Jawa, lagi ngam lah. Resipi KLIK SINI.



sambal tumbuk Jawa

2 comments: