Thursday, March 16, 2017

BUBUR NASI KINI JADI PILIHAN






       Ini lunch Kjee tadi. Pelik? Ya mesti korang nak tahu kenapa tetiba selera Kjee dah berubah. Mana sedap kan makan macam ni?! Macam makanan spital aje! Hehehe.

       Well, mokcik nak bagitau, inilah diet mokcik sekarang. Bukan diet nak kurus tetapi diet orang tua yang ususnya dah nak kondem! Serius ni! Mokcik baru tahu sekarang ini mokcik dah tak boleh makan pedas-pedas. Usus Kjee dah nipis kot!

       Masa Nadia ke Klinik jumpa sahabat cum adik Kjee, Dr Ina Harlina, dua minggu lepas, Nadia tanya kenapa Kjee asyik sakit perut selepas makan. Pastu ada diarrhea (cirit birit). Dr Ina tanya, najis ada darah tak? Nadia kata tak ada. Apapun, kena cek kata Dr Ina. Kjee dapat baca apa yang dalam fikiran Dr Ina.

       Maka awal minggu lepas, Kjee pun ke Path Lab untuk test darah. Kjee buat the whole package termasuk tiga tests untuk kolon cancer! Alhamdullilah kelmarin Kjee dan dapat results. Sangat clear bab kanser kolon itu! Yang lain pun okay... tak ada yang perlu risau.

       Anyway, apabila Kjee masih sakit selang dua atau tiga hari selepas makan, then Kjee buat keputusan untuk tukar diet. Try makan yang lembut-lembut dan tiada yang pedas. Tapi larat sehari dua jer. Kemudian Kjee bedal balik. Hehehe.

       Sejak malam tadi, Kjee mula rasa memulas pada perut. I have myself to be blamed!  Memang salah Kjee. Penyakit sendiri cari. Justeru, inilah diet yang Kjee akan cuba ikut berselang seli tiga atau empat hari. Selain itu, Kjee akan ambil suppliment probiotics. Pihak Path Lab pun suruh Kjee ambil suppliment tersebut.

       Gum Arabic juga dikatakan probiotik semulajadi yang cukup elok untuk mereka yang seringkali sakit perut. So jom kita amalkan ramai-ramai.

       Hari ini Kjee masak bubur nasi kosong. Kjee kemudian masak juga sup bayam. Bayam sangat elok untuk kesihatan. Tak percaya tanya Popeye The Sailor Man. Tutt Tutt. Dan untuk menambah selera, Kjee goreng ikan Gelama jeruk. Mujur tak ada stok telor asin. Nanti nak pergi beli telor itik buat stok telor asin.

       Ada banyak cara Kjee buat bubur nasi. Klik SINI.







0 comments:

Post a Comment