Friday, March 10, 2017

KARI IKAN JENAHAK... MALU NAK KATA SEDAP. HEHEHE







       Walaupun Kjee sebenarnya tak sihat untuk ke dapur setiap hari, tetapi kerana memikirkan perihal suami dan anak, Kjee paksa juga gagahkan diri. Kjee tahu mudah sangat bagi UnclePali beli nasi campur dan semua yang sewaktu. Tetapi, jauh di sudut hatinya pasti mahu makanan disediakan isteri. Itu anggapan Kjee walaupun Kjee tahu UnclePali bukan seorang suami yang cerewet. Boleh hidup dengan nasi putih dan telor dadar sahaja.

       Justeru, semalam Kjee ke dapur apatah lagi beberapa hari lepas, Kjee ternampak seekor ikan Siakap dalam freezer. Mulanya fikirkan nak goreng sahaja. Ikan Siakap sebenarnya enak jugak kalau dikukus tetapi UnclePali kureng sikit bab itu.

       Kjee whatsapp UnclePali beritahu dia nak buat Kari Ikan Siakap. Tetapi bersyarat. Kjee tak pasti samada ada rempah kari ikan dalam pantri. Yang ada selalunya rempah kaki daging. Kjee gemar jenama Babas. Alhamdullilah, ada satu peket. Rezeki UnclePali. Or is it my rezeki sebab Kjee yang teringin sangat nak makan kari ikan air tangan sendiri.

       Maka terjadilah Kari Ikan Jehanak walaupun pasti ada kata nampak macam tak cukup bahan. Tak ada tomato, bagai. Tetapi inilah cara Kjee selalu buat Kari Ikan. I believe, Less Is More. Banyak 'sampah sarap' contohnya beras goreng... hehehe tak sedap mana pun. Tak penting buat selera kami.

       Kemudian Kjee goreng ikan kering jeruk Gelama. UnclePali buat sambal belacan dan petik pucuk daun Belalai Gajah yang ditanam di lama. Timun Jepun pun ada. So very the sedap.

       Okay nak resipi, klik SINI.

       Sedap ker? Isyhhh malulah nak kata sedap. Terai lah buat. Hehehe






Pembuka selera

0 comments:

Post a Comment