Monday, March 13, 2017

PASTA GORENG MUDAH







       Sepatutnya Pasta Goreng ini bukan hidangan hujung minggu. Maklumlah apabila tiba hujung minggu, seluruh keluarga ada di rumah dan makanan yang disediakan haruslah lebih gempak dari hari biasa. Terutama sekali kalau si ibu, bekerja.

       Pagi semalam, Kjee pun ada rancangan nak masak sedap-sedap tetapi apabila tiba tengah hari, Nadia kata masak simple sahaja lah. Dia plan nak keluar pergi beli barang selepas lunch.

       Pagi dah makan nasi goreng itik panggang baki hari Sabtu. So, Kjee suggest buat Pasta Goreng sahaja. Guna sahaja apa yang ada dalam freezer. So Nadia terus keluarkan daging, sosej, chicken balls dan frozen mix vege. Dan jerang air untuk rebus pasta. Letak garam secukupnya. Kalau ikut chef Mat Salleh, rasa garam itu harus masin macam air laut. Hmmm.

      Setelah pasta siap direbus (letak garam dalam airnya), Kjee pun tumis bawang putih dan cili kisar. Ikut suka pedas mana. Apabila cili sudah garing, masukkan daging yang telah dihiris nipis. Masak sehingga daging kecut. Kemudian masukkan chicken balls (Kjee guna jenama Ayam Mas) yang telah dipotong dua. Masukkan juga sosej yang telah dihiris, sedikit sos cili dan ½ ketul kiub ayam. Kjee letak separuh sahaja sebab pasta dah cukup masin. Setelah bahan-bahan ini mesra, masukkan mix vege dan pasta.

      Gaul semua hingga sekata. kemudian padam api dan hidang.





   








3 comments: