Pages

Friday, March 10, 2017

PULUT MANGGA ALA THAI DENGAN SOS








       Dessert Pulut Mangga Manis ni terpaksa Kjee buat hari ini walaupun dah ada perancangan nak buat kuih lain pagi tadi. Sebabnya? Well, hari itu Kjee mintak UnclePali tolong beli mangga manis di Pasar Keramat. Dia beli empat biji dengan harga RM10. Sekilo RM8.

       Balik rumah terus simpan dalam fridge. Hari pertama UnclePali kupas sebiji. Jom makan. Manis, katanya. Kjee pun makan. Hari kedua dia kupas lagi. Kjee kerling jer dari hujung mata. Tapi sama-sama habiskan dengan dia. Kemudian pagi tadi, dia kupas sebiji lagi!! Kali ini Kjee tak boleh nak cakap apa tetapi tegur perlahan sahaja. Tak mau dia kecik hati. Mangga tu kan ada empat bijik jer!

       "Eh ada lagi ke mangga tu? Saya nak buat Pulut Mangga! Kalau tak ada, awak kena pergi beli lagi."








        Sebaik sahaja dia kata ada sebiji lagi, Kjee tunggu dia siap-siap pergi solat Jumaat. Kjee terus ke dapur walaupun dah dilarang supaya hari ini jangan masuk dapur sebab malam tadi dah komplen sakit kaki!!

       Dan inilah kejadiannya hari ini! Puas hati dapat menyelamatkan buah mangga itu!  Itu sahaja nak story. Pulut mangga ini memang lah tersangat sedap especially kalau buat sendiri kerana boleh letak banyak isi mangga dan banyakkkkk sos!

       Kalau ada yang asyik komplen sebab mahal kalau makan Pulut Mangga ini kat restoran Thai, maka janganlah susah hati! Buat sendiri ya.

       Kjee dah banyak kali buat. So kalau korang nak resipi, sila klik SINI ya. Kjee ada ajar macam mana nak masak pulut guna rice cooker sahaja.

       Ok selamat mencuba. Mokcik dah tak sabar nak libas semangkuk Pulut Mangga ini. Mangga ni kaler oren... macam betik kan?

   





1 comments:

Anonymous said...

sedapnya kak jee.. memang saya suka sangat dengan mangga-mangga ni. Terliur. blog saya http://cararesepi.blogspot.my/

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...