Thursday, March 30, 2017

SUP CENDAWAN SHITAKE SEGAR









        Kalau ke restoran untuk menikmati makanan Barat atau Western, Mushroom Soup sudah pasti menjadi pilihan untuk mengiringi makanan. Tetapi, apakah semua restoran tersebut menyediakan sup cendawan yang segar? Biasanya mereka beri sup yang sudah tersedia didalam tin. Ataupun bahan-bahan yang digunakan untuk membuat sup tersebut, yang instant atau segera.

        Hampir semua pasaraya ada menjual tepung yang jika dibancuh menjadi sup cendawan, creamy chicken soup dan semua yang sewaktu. Tunggu curah air panas sahaja. Alangkah elok dengan harga yang restoran letak itu, diberi pelanggan their money's worth. Maksudnya, biarlah berbaloi dengan harga dan hidangan.

        Kjee pernah makan Mushroom Soup di sebuah restoran yang menghidangkan makanan Barat. Nadia bising bila rasa Mushroom Soup seperti telah diletak serbuk antibiotik. Hehehe maksud dia, rasa macam ubat!

        Maka setelah disajikan dengan Fresh Mushroom Soup ketika ke rumah seorang teman dulu, Kjee nekad untuk belajar buat sendiri. Tetapi tak semua orang sudi memberi resipi. Dialog kebiasaan insan seperti ini ialah.."alaaa cakap saja bila kau nak makan, nanti aku tolong buatkan!" Tetapi sekali suruh dia buat, bolehlah kan? Kalau selalu sangat. mana lah nak letak muka kita?

        Sekarang semua resipi ada dihujung jari. Rajin tak rajin sahaja kita nak google. Nak dalam bahasa apa? Inggeris, Jerman, Jepun, Perancis? Betul tak? Tapi ramai blogger masakan kita yang dah pandai buat macam-macam. Kekadang apabila singgah di blog mereka, Kjee bukan sahaja terliur tetapi terpegun. Dan mereka tidak lokek berkongsi ilmu. Alhamdullilah.









        Hari ini Kjee buat Fresh Shitake Mushroom Soup ini sebab lama sudah tak buat. Rasanya dua tahun lepas, ada sahabat, belikan semua bahan-bahan dan mintak Kjee tolong buatkan untuk famili dia. Itu lah yang terakhir.

        Sup ini mudah sangat dibuat. Bahan pun tak banyak. Kalau resipi asal perlukan heavy cream, kali ini Kjee hanya guna susu cair atau evaporated milk. Cincang bawang merah dan bawang putih. Kemudian cendawan dihiris dan dikisar. Texture nya terserah. Kalau nak sup nanti halus macam yang dalam tin, kisarlah sampai halus. Kalau tidak, boleh hiris kasar sedikit dan masukkan sebelum dipadam api. Well, kita yang buat dia!

        Resipi penuh ada DISINI. Sudi-sudilah singgah ke page itu.  Mushroom soup biasanya sedap dimakan bersama roti. Tak kisahlah roti biasa ataupun garlic bread.


   


2 comments: