Pages

Sunday, November 5, 2017

ROTI TITAB SESUAI UNTUK SARAPAN





          Roti Titab ini sangat femes di Kelantan. Kjee first time tengok dalam Majalah Tiga beberapa bulan lalu. Kjee memang selalu makan. Home made of course tapi Kjee panggil Roti Telor Goyang. Tetapi apabila tengok ada diletak seri kaya, rasa tekak berbelah bagi. Selalunya Roti Telor Goyang Kjee makan dengan sos cili atau dengan Mayonaise. Yang ini telor separuh masak makan dengan seri kaya yang manis?

          Memang tak nak cuba lah makan walaupun Kjee sering kunjung satu gerai berhampiran rumah Kjee yang jual Roti Titab. Agak mahal juga. Sekeping roti (yang agak tebal), sebiji telor separuh masak dan seri kaya yang diletak empat penjuru harganya RM5.

          Apapun, hari itu Kjee suruh UnclePali buatkan sebab ada satu bekas Seri Kaya dalam peti ais. Dia pandang Kjee semacam. Wajah dia seakan terkejut apabila Kjee suruh buatkan.  "Tertelan ke nanti?" Dia tanya Kjee. Dia tahu Kjee ni cerewet sangat.  "Hmmm cubalah dulu. Tak sedap, tak payahlah makan. Hari itu saya tengok ada customer duduk sebelah meja kita kat gerai tu, makan dua pinggan. Mesti sedap kot."

          Tekak Kjee memang cerewet, I'm very adventurous compared to my soul mate. Kjee makan sambil calit seri kaya pada telor separuh masak dan roti. Habis! Ehhh sedap. Tak cukuplah. Maka esok dan esoknya (tiga hari berturut-turut), I had Roti Titab for breakfast. UnclePali tanya sedap ke? Well, kalau tak sedap, you rasa I nak makan lagi?

          So begitulah cerita bagaimana Kjee terjatuh cinta dengan Roti Titab. Actually tak adalah pelik sangat rasanya. Tak ada rasa loya atau tekak kembang.

          Kjee gril dua keping Roti dan lapiskan one on top of another. Roti Titab yang dia orang jual, rotinya agak tebal. Nantilah apabila my Noxxa Breadmaker dah hantar repair, Kjee buat sendiri roti yang lebih sedap dari beli. Kemudian buat telor separuh masak dan susun cantik-cantik atas roti. Kemudian calitkan seri kaya. Kalau nak tips macam mana buat Telor Separuh Masak yang perfect dan goyang-goyang, klik SINI. Oh ya Kjee guna Seri Kaya keluaran Gardenia. Kena dengan selera.

          Cuba lah buat. Tak kenal maka tak cinta. Hehehe.






0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...