Saturday, December 16, 2017

OTAK-OTAK SEAFOOD NYONYA






          Kekadang apabila apa yang kita rancang tidak menjadi, maka timbul lah kekecewaan yang bukan sedikit. Hehehe poyo aje bunyinya. Actually, Kjee begitu excited nak buat Otak-Otak Nyonya macam cara orang Thai. Dibuat dalam kelongsong atau kotak yang diperbuat daripada daun Pisang.

          Kenapa lah kalau orang lain buat, nampak senang? Dah banyak kali Kjee usaha buat kotak dari daun pisang ini. Masa buat untuk Kuih Tepung Pelita dulu, macam okay aje. Kjee rasa dah amat berjaya apabila cuba buat kelongsong untuk Otak-Otak tadi. Lihat foto bawah. Cantik sangat kejadiannya. Rupanya hanya cantik sahaja tetapi apabila dituangkan adunan menyah Otak-Otak, terus bocor dan meleleh!

          Kjee salahkan diri Kjee kerana tak perasan daun pisang yang UnclePali ambil belakang rumah kami itu, nipis dan masih muda. Baru teringat, tiga minggu lepas UnclePali tebang semua pokok pisang tu. Dan walaupun muncul daun baru tetapi ia masih terlalu muda!



Projek yang gagal
       

          Biasanya, kalau terjadi macam itu, Kjee akan abandon project. Buang sahaja. Tetapi kerana sayang usaha yang telah dibuat, Kjee pun revert to plan B. Kjee keluarkan bekas taufoo faa. Hehehe.

          Kjee lapik bekas taufoo faa itu dengan daun kaduk dan selamatkan bahan-bahan yang hampir dibuang. Dan Kjee kukus macam biasa. Alhamdullilah kejadiannya cukup memuaskan. Sedap macam nothing happened half an hour ago. Hahaha.

          Korang nak resipi, please klik SINI.

          Kali ini Kjee campur ikan Mackerel dan Udang. Jarang ada orang buat Otak-Otak Seafood. Kalau ada kepah dan sotong pun sedap juga digunakan ya. Oh ya kalau buat Otak-Otak ini terlajak pedas pun okay. Otak-Otak Thai kat Thai Food Festival, lagi meletup pedasnya!!!





Ratah aje macam biasa

3 comments: