DIMSUM (SIEW MAI) AIR TANGAN KJEE

klik link ini untuk cerita penuh

BUTTER CAKE YANG GEBU DAN RINGAN SANGAT

klik link ini untuk cerita penuh

Mi Kari Ala nyonya

klik link ini untuk cerita penuh

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Friday, December 30, 2022

AYAM MASAK MERAH MUDAH


       Tekak Kjee memang cerewet. Bagi Kjee, Ayam Masak Merah mesti terasa pedas dan masam serta manis. Opkos juga mesti warna merah 🤭. 
        Aritu UP beli Nasi Tomato bersama Ayam Masak Merah dekat2 kawasan kami. Nasi dia pada Kjee, lulus aje. Maklumlah Kjee suka makan Nasi Tomato beras Basmathi. Dan cara Kjee buat super special sebab letak sup tomato dalam tin. Klik SINI.
        Tetapi my other half tak suka. Dia suka Nasi Tomato beras biasa. Sukati lah kan. Malangnya Ayam Masak Merah yang dibeli itu tidak menepati citarasa. Cempleng kata orang Jawa.

        So tadi Kjee masak sendiri Ayam Masak Merah. Makan dengan nasi putih aje sebab tak larat. Tetapi kita puji sendirilah hasilnya walaupun tiada cili kisar. 
        Otak Kjee pantas fikir guna sedikit ibu sambal aje. Mana tahu sedap kan! Tetapi memang tidak mengecewakan. Tiada rotan akar pun berguna.
        Ayam ada 3 potong aje. Kjee kasi kunyit garam dan goreng separuh masak. Pastu hiris bulat2 sebiji bawang besar. Hiris satu inci halia. Tumis. 
        Dah layu letak separuh cawan air asam Jawa. Didihkan dan letak dua sudu ibu sambal tumis. Didihkan kemudian letak dua sudu makan sos cili dan sos tomato. Kemudian masukkan ayam, secubit gula juga garam.
       Siap! Sangat cepat masaknya dan menepati seleraku. Cubalah Ayam Masak Merah mudah ini. 

Friday, December 23, 2022

CHEESE CORNBEEF BERGEDIL


      Salam semua. Lamanya Kjee tak singgah sini. Kejap tak sihat, kejap malas. Gitu lah sebabnya. 😅
      Actually, sejak dua menjak ni, Kjee tak berapa sihat. So jarang2 Kjee ke dapur. Sekiranya UP tak masak, dia beli aje dari kedai makan atau gerai2 yang berdekatan rumah kami. 
      Beberapa hari lalu UP bakar roti dan letak sekeping CornBeef. Oh ada rupanya stok dalam peti ais. Pastu tetiba muncul idea nak buat Bergedil Sumbat CornBeef dan cheese.
       Tak ada niat pun nak masukkan resipi ini ke dalam blog. Tetapi Kjee lakukannya sebab ada yang tanya, sama ada resipi sudah masuk dalam blog. 
        Ini kali pertama Kjee buat Bergedil Sumbat camni. Yang sumbat dalam taupok adalah. 

        Bahan2nya kentang, cornbeef, cheese ( Ceddar Slice) dan telor. Bahan2 Kjee buat main campak2 aje. Kentang ada 5 biji. 
        Kjee buang kulit, potong ala2 wedges dan goreng. Lepas itu tumbuk. Dah lumat, letak sedikit lada hitam. Kjee guna Ajishio Blackpepper. Pukul telor sebiji letak sedikit garam kalau tak guna Ajishio Pepper dan gaul sehingga mesra.
       Hiris CornBeef sebesar satu lorek jari kelinking. Sebenar, agak2 jer lah boleh buat satu Bergedil yang sederhana besar. Pastikan nanti kentang tadi dapat menutup keseluruhan cornbeef.
       Kjee letak satu potong cheese slice. Satu slice dibahagi tiga.


       Amik kentang tumbuk tadi dan bulatkan sebesar bola tennis. Bulatkan kemudian dileperkan. Letak satu potong cheese dengan diikuti cornbeef. Selepas itu dibalut sehingga menutupi dua bahan tadi.
        Setelah siap semua (5 biji kentang dapat 6 biji Bergedil), panaskan minyak dalam kuali. Pukul sebiji telor dan letak sedikit garam. Jangan banyak sangat kerana kentang dah letak sedikit garam dalam telor. Cornbeef pun agak masin.

       Goreng dalam minyak sederhana panas. Tunggu sampai agak keperang-perangan baru diterbalikkan. Terlalu pantas diterbalikkan nanti Bergedil berderai.
       Tos atas tisu dapur utk serap minyak. Hidang dengan kicap cili padi. Dengan sos cili biasa pun okay. Ikut tekak kita. 
       Kalau buat banyak, boleh digoreng separuh masak dan sejukkan. Simpan dalam peti ais. Digoreng semula apabila hendak makan.
       Kalau tak nak letak CornBeef, boleh dipelbagaikan dengan letak udang atau ayam. Mungkin ayam lebihan yang telah digoreng.
       Corn beef adalah daging yang telah diproses. Didatangkan dalam tin. Boleh dibeli di banyak pasaraya.