Wednesday, July 5, 2023

SOHUN GORENG


         Dah selalu terfikir nak buat tetapi asyik tangguh. Pagi ini dah siap2 set dalam minda nak masak Sohun Goreng atau Fried Glass Noodles. 
         Ada satu resipi yang Kjee nampak.  Mudah aje buat. Cuma gantikan Mi atau Bihun dengan Sohun. Alaaa buat aje lah resipi yang korang ada. 


         First thing first. Kena rendam Sohun seketika. Mula2 Kjee rendam dalam air sejuk selama 10 minit. Lepas tu siapkan perencahnya. Bawang besar yang kecik satu labu, tiga ulas bawang putih dan tiga biji cili padi. 
         Kjee guna udang. Boleh letak apa2 protein yang ada. Ayam ke sotong ke, hantam sahajalah labu. Sayurnya Kjee potong2 satu tangkai sawi dan hiris sedikit kobis. 
         Dah siap semua, Kjee  buang sikit air rendaman sohun. Curahkan satu mug air panas. Biarkan dalam masa 7 minit atau sampai lembut. Terus toskan. Jangan terlalu lembik. Kalau sohun panas sangat ia akan cepat lembik, jadi lalukan bawah air paip. Toskan. 
          Kemudian letak lebih kurang dua sudu kicap pekat atau kicap karamel dalam mangkuk bersama Sohun tadi. Gaul sampai mesra. 


         Kemudian tetus tumis semua bahan hirisan sampai layu. Masukkan sayur dan udang. Kjee letak 1 kiub ayam dan satu sudu sos tiram. Kacau2 dan tuangkan sohun tadi ke dalam kuali. 
          Balik2kan sampai mesra dengan semua bahan. Padam api. Itu aje. 
          Menarik juga. Boleh buat lain kali. Selama ini asyik goreng bihun aje kan! Kjee makan untuk lunch tadi. 



0 comments:

Post a Comment