Monday, December 9, 2019

Asam Pedas Daging Tetel

Hari ini Kjee masak Asam Pedas Daging Tetel. Sejak dua menjak ini, kami suami isteri, bukan main suka lagi makan Asam Pedas. Jelajah (ewah) dari satu restoran ke restoran Asam Pedas yang lain. Pantang dengar orang rekemen.

   Aritu tekak teringin Asam Pedas Ikan Pari. Ada kawan syorkan kat Kpg Pandan, ada satu gerai yg femes. Malangnya, tidak menepati citarasa. Sedih! 

   Selepas itu bergegas ke satu restoran berhampiran kawasan perumahan kami. Hmmm so so ajelah.

   So UnclePali kata enough is enough. Tak mau lagi singgah restoran lain. Masak sendiri!    Okaylah minggu lepas Kjee buat Asam Pedas Ikan Pari. Tak payah cakap banyaklah. Yang penting suami kita kata sedap. 😁


    Dan seterusnya pagi ini buat Asam Pedas Daging Tetel. Asalnya kata orang di Negeri Melaka. Tetapi yang Kjee buat ni campuran Johor, Melaka dan Selangor kot. 😂

   Sebenarnya Kjee masak Asam Pedas ni macam biasa. Cuma untuk Asam Pedas Daging Tetel, arwah mak ada ajar satu rahsia. Rebus daging sampai lembut. Dan airnya digunakan untuk masak Asam Pedas!

    Daging Tetel itu, apabila direbus, akan terkeluar semua rasa manis. So daging tu ala2 tawar jadinya. Kerana itulah, air daging harus digunakan! 

    Korang pasti ada cara sendiri masak Asam Pedas kan? Kalau nak tahu cara Kak Jee, nanti klik link ni ya. 

    Anyway, untuk Asam Pedas Daging Tetel ini, Kjee letak Daun Kesom dan Daun Limau Purut. Saja sebab dua2 daun ini ada kami tanam kat laman sekangkang meow depan rumah. Daun Kesom tumbuh merimbun manakala ada dua pokok Limau Purut di luar pagar. Serai pun tanam sendiri.

0 comments:

Post a Comment