Monday, March 1, 2021

UDON GORENG ALA HOKKIEN


     Sejak dua menjak ni, Kjee macam allergik dengan Mi Kuning. Kalau makan mesti sakit perut. Apatah lagi kalau tak dapat beli Mi Kuning buatan orang kita. Mi Kuning lain terlalu banyak boric acid. Sampai kuat bau ammonia.
     Dek kerana tekak teringin sangat nak makan Hokkien Mi, terpaksa lah cari Mi Kuning jenis tebal. Rasanya kandungan boric acid rendah sikit. 
    Tetapi susahnya nak dapat. So apabila fren FB, Yastmin syor guna Udon Japanese noodles sebagai ganti, punyalah Kjee excited!
     Hokkien Mee ni actually Mi Kicap. Guna dua jenis kicap iaitu Kicap Cair dan Kicap pekat atau Kicap Karamel. Kicap ini tiada rasa. Cuma untuk hitamkan kuah. Banyak dijual di pasaraya. Dan selain kicap, juga perlu Sos Tiram.
     Protein yang digunakan ikut suka. Boleh guna Ayam, Udang, Sotong atau fish cake. Sayurnya pula boleh letak Sawi ataupun kobis cina. 
     Kali ini Kjee guna ayam dan fish cake. Sepatutnya diguna ayam bahagian dada atau isi bahagian lain. Memudahkan ketika makan. Tulangnya pula diguna untuk air rebusan.  Dijadikan kuah. 

    Oleh kerana first time guna Udon, Kjee agak hati-hati kerana texturenya agak lembut. Kalau guna Mi Kuning tebal, masa memasak untuk melembutkannya dalam 20 minit. Untuk Udon, kita sediakan kuahnya dulu. Kemudian sebelum api dipadam cepat2 masuk Udon, kacau seketika dan hidang. Cara itu, hidangan kita tak menjadi mushy atau lembik. 
     Kalau ikut arahan pada peket, Udon harus dicelur selama 5 minit kemudian tos. Kjee hanya celup 1 minit dalam air panas dan toskan. Dalam satu bungkusan Udon yang UnclePali beli di Hero Market, ada tiga peket yang dipek berasingan. Satu peket untuk satu hidangan. 

     Untuk satu hidangan itu, Kjee ketuk 3 ulas bawang putih, hiris ayam dan juga fish cake dalam jumlah ikut suka. Kjee guna dua tangkai sawi yang dipotong-potong dua inci. 
     Panaskan dua sudu minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih. Goreng hingga naik bau. Kemudian masukkan Ayam.   Apabila ayam sudah hampir masak, masukkan kira-kira satu cawan air rebusan tulang Ayam. Kemudian masukkan dua sudu makan sos tiram dan sau sudu besar kicap pekat karamel. Adjust ikut kehitaman yang disukai. Kjee suka letak lebih. 
     Kalau Ayam sudah cukup masak, masukkan sayur dan juga fish cake. Rasa kuahnya. Jika perlu diletak kicap cair. 

     Sudah puas hati dengan rasanya, sediakan campuran dua sudu teh tepung jagung bersama 4 sudu teh air. Kacau hingga tepung larut. 
     Masukkan Udon ke dalam kuah. Gaul rata. Curahkan air tepung jagung. Kacau pantas-pantas. Kalau ada minyak bihan boleh dititis. Apabila kuah sudah pekat, terus hidang dan makan. Sedap dinikmati dengan cili hijau jeruk atau cili api yang telah diletak fish sos. 
     Mudah kan! Pastikan sebelum mula memasak, semua bahan-bahan telah disiapkan terlebih dahulu. 
     
     




0 comments:

Post a Comment