Monday, July 17, 2023

NASI LEMAK IN DA HOUSE


         Oleh kerana Rendang Kacang Nismilan yang Kjee masak semalam ada berbaki, Kjee pun buatlah Nasi Lemak pagi ini. Itu pun setelah UnclePali kata, lauk itu sedap makan dengan Nasi Lemak.
         Memang dah lama Kjee tak masak Nasi Lemak. Kjee jarang2 makan Nasi Lemak untuk breakfast. UP pula suka nasi lemak bungkus daun pisang. Sekarang ada yang jual rm2-2.30 sebungkus. 
         Dulu masa niaga di Foodcourt Anjung Melawati kami jual rm1.20 jer. UnclePali yang bungkus. Kjee memang 'keras tangan'. 😁


         Anyway, sejak niaga dulu Kjee hanya buat Nasi Lemak stail arwah Mak iaitu separuh tanah, separuh kukus. Maknanya tanak atas dapur sehingga hampir2 kering lepas itu kukus. Memang leceh. Elok campak aje dalam rice cooker, kata ramai orang. Tetapi itu bukan cara Kjee. 
         Hati ini Kjee buat stail OnJoho. Letak sebiji hirisan bawang merah dan sedikit halba. Satu pot beras Kjee letak 1 pot santan pekat dan 1 pot air. Garam mesti secukup rasa. Barulah naik lemak. Orang sekarang niaga, nama aje nasi lemak tetapi pada Kjee ala2 nasi biasa. 🤭🤔


       Nak tahu cara Kjee masak Nasi Lemak, sila klik SINI. 


         Alamak masa nak makan tadi baru perasan lupa nak rebus telor. UnclePali terus bangun dan goreng telor. 😁



1 comment: