Friday, November 9, 2012

KENAPA SUAMI MESTI PUKUL ISTERI YANG BARU DINIKAHI?

Bangga ke suami pakai t-shirt macam ni?


Perghhhh ini soalan cepumas kan? Kjee dah banyak study kes2 dimana isteri waiimah baru sahaja dinikahi dipukul bantai. Depan mata Kjee pun Kjee pernah tengok. Selalunya, isteri dibantai suami kerana beberapa sebab.

Sebab paling utama ialah isteri kuat melawan. Suami cakap sikit, dia cakap banyak. Hah, tak ke singgah lima ketoi di muka.

Lagi satu sebab, si suami bertindak defensive. Maksudnya, suami ada banyak 'rahsia' yang tersurat dan tersirat. So, oleh kerana nak pertahankan dirinya daripada 'kantoi', dia bertindak ganas dan sepak terajang isteri supaya isteri tak berani bukak mulut.

Ya ke? Ya...well...mungkin betul. Kalau korang tak percaya, pergilah tanya mana2 pakar. Baik pakar dalam bidang psikologi atapun yang pakar dalam bidang Agama.

Kalau tidak, takkan masa nak nikah, Tok Kadi ada sebut si isteri boleh menuntut fasakh kalau dianiayai atau dizalimi. Malah, daripada rekod2, isteri2 yang dianiaya dan dizalimi (dengan bukti) cukup senang untuk mohon mahkamah syariah melepaskan dirinya.

Entry ini tiada kaitan dengan yang hidup atau mati. Kalau korang rasa apa yang Kjee tulis ini berkaitan dengan si polan sipolan, itu bukan masalah Kjee. Itu masalah korang nak mengandaikannya.

Tadi anak dara Kjee tanya soalan yang sukar untuk Mama dia jawab. "Bagaimana nak tahu lelaki itu kaki pukul sebelum dia menjadi suami kita?"

Kjee memang tidak gemar atau pun bersiap sedia dengan soalan spontan seperti ini. Walaupun sudah tiga kali menjalani hidup berumah tangga dengan tiga lelaki yang berasingan, belum sekali Kjee dijentik oleh mereka. Kalau Kjee ada pengalaman, pasti Kjee tahu nak buat apa.

Jangan tunggu sampai jadi camni

Bagaimanapun, sebelum ini Kjee pernah beberapa kali menulis mengenai luahan frens FB Kjee yang dipukul bantai suami. Mereka meminta nasihat Kjee cara2 untuk keluar dari problem ini. Jawapan itu Kjee ada dan secara spontan Kjee akan kata, "Tunggu apa lagi. Jalan ke hadapan. Tak perlu toleh belakang walaupun seinci!"

Hari ini Kjee terima satu mesej dari seorang teman yang menceritakan bagaimana sepasang suami isteri yang baru sangat berkahwin, bercerai ekoran sikap suami yang panas baran. Kjee kenal pasangan itu. Tetapi Kjee tak tahu suami itu panas baran sebab memang sukar dikesan sikap itu dari airmukanya yang lembut.

Selepas itu, Kjee hubungi beberapa lagi rakan baik yang mengenali pasangan ini. Kjee tanya mereka samada mereka dapat hidu kenapa pasangan itu berpisah. Rata2 jawapan yang Kjee terima dari mereka ialah, jawapan yang sama. .

Tetapi apabila Kjee beritahu mengenai berita yang Kjee terima berkaitan kes sepak terajang, mereka terkedu. Jawapan yang sama diterima: : "Mungkin perbuatan pukul bantai suami itu ekoran 'ada rahsia besar dirinya yang baru diketahui isterinya!' Dan apabila berjaya dihidu isteri, terus singgah buku lima dan flying kick!"

Well, no comment. I rest my case.




19 comments:

Ratu Hatiku said...

Saya ada kwn yg terima nsb mcmni...dera fizikal dan mental...dia msh bersama suami sbb anak2 jerk..sedih dgn nasib dia... :(

Ya Salam said...

rata-rata isteri tak tahu hak masing-masing.. once suami singgahkan aje tangan ke mana2 bahagian badan isteri, tak kiralah kesan lebam ke tidak, boleh terus ke pejabat agama dan minta fasakh.. takkan lah isteri bodoh sangat sampai tak tahu suami dia pukul untuk mendidik atau mendera?

Nor Hapizah Abd Manan said...

Btl kak jie sy pun hampir pernah sekali suami naik angin, tp sy senang sy gertak dia sy kata ingat sy btg pisang, klu sekali awk sentuh @pukul sy awk tau la langit tu tinggi ke rendah Dan ms tu awk tunggu la apa yg sy akan buat. sy pun dh tau apa yg patut kita lakukan Bila suami berkasar. semenjak tu Alhamdulilah dia tak pernah jentik sy pun. Kdg lelaki ni kita tk tau,ms mula kenal cool Pastu Bila dh kawin br tau peel nya kan. Sb tu Bila nk kawin belajar dulu selok belok ngan org2 tua Jgn ingat seronok je kan kak. walahualam..

Anonymous said...

wahai kakak-kakak,makcik dan kaum hawa sekalian..sy adalah seorng lelaki dan sy bercerita atas dasar pengalaman saya..pada saya la ek,lelaki yg memukul wanita,isteri atau sesiapa saja dari kalngan hawa ini sebenarnya adalah pengecut..sebab apa?sebab lelaki jenis ini adalah lelaki yang tidak pernah bergaduh,bertumbuk dengan lelaki lain sepanjang hidupnya..kalo x pecaya cuba tanya mereka..=).hanya lelaki yang tidak pernah bertumbuk ngan laki lain sahaja yang akan memukul wanita..

Anonymous said...

btol tu kak jie, angkat kaki je laa, watpe tunggu lagi.kawan saya ini sanggup tunggu sampai sekarang dah 12 tahun. di dera mental dan fizikal.suami tak kerja tapi berlagak dengan duit isteri. yang isteri pulak sanggup curi duit syarikat nak menampung hidup mewah sang suami. adoyaiiiiii

Mummy Adriana said...

suami macam ni memang patut ditinggalkan! seriously i am so mad dengan lelaki yg suka pukul ni...sekali pukul dan nescaya akan berulang berkali2! jadi kaum isteri jangan lemah sangat..jangan pasal nak pandang anak kamu jadik mangsa! tak rugi takde suami macam tu

THE LEKAT LEKIT STORY said...

si suami bertindak defensive. Maksudnya, suami ada banyak 'rahsia' yang tersurat dan tersirat. So, oleh kerana nak pertahankan dirinya daripada 'kantoi', dia bertindak ganas dan sepak terajang isteri supaya isteri tak berani bukak mulut. << setuju dgn statement ni. Bila kalah mulut dia cr benda yg dia bini x blh menang

Anonymous said...

Setuju...suami saya mmg luaran nampak seperti penyabar, tidak suka bergaduh apalagi bertumbuk...tetapi di rumah setiap kali bergaduh, saya akan diugut untuk ditumbuk muka, terajang dan penampar. Pernah beberapa kali terjadi saya telah dipukul tetapi hanya diamkan sahaja kerana anak-anak...

Anonymous said...

kenapa lelaki gunakan keganasan dn pukulan kpada isteri...untuk mgajar atau mnyeksa...saya tak faham knpa slalu sgt setiap pertengkaran mulut tu mesti di akhiri pukulan...sampai saya mnyimpan dendam yg tramat sgt...dan pernah terfikir mahu membalas balik semua ksakitan yg saya tanggung...tp hati saya tetap sabar tggu dan setia...walaupun mental dn fizikal sy yg trdera ini xkn menunggu untuk sesuatu yg buruk..sya rasa ini mgkin sebab knpa perempuan lain yg diluar sana masih bdiam diri trhadap klakuan jantan dayus atau pengecut mcm ni...

Anonymous said...

statement ni hanya menangkn sebelah pihak sahaja..

Anonymous said...

nak pulak si isteri tidak bekerja...siapa lagi yg boleh diharap, nak tak nak suami ini juga..

Anonymous said...

Penglaman peribadi, dipukul sebab sy kuat menjawab, melawan. Sy ada pndirian sy sendiri. Kalau hati dah marah, sy xmampu nak ckp elok2 dgn suami. lelaki mcm ni bukan x pernah gaduh sesama laki, sy rasa dia x prnah menang brgaduh. LuarAn memang nampak baik esp dgn orng tua, tapi bila ego trcabar, suami hilang kewarasan.

Anonymous said...

Saya bakal mendirikan rumah tangga tak lama lagi dan saya pernah dipukul oleh tunang sehingga bengkak tulang di bahagian belakang telinga, lebam di bahagian lengan dan pecah darah di bahagian tepi muka. Semuanya terjadi saat saya bertanyakan tentang hadiah hari lahir saya. Saya sedar persoalan saya agak menghinanya, apatah lagi waktu itu dia sedang memandu. Apabila dia mula menampar kepala saya, saya bertindak mengambil botol minyak enjin dan ingin menelannya. Saat itu, dia memberhentikan kereta dan memukul saya bertubi-tubi. Saya menangis tetapi dia tidak menghiraukan saya, lalu saya bertindak meludah mukanya dan memukul dadanya berkali-kali. Walaupun dia telah membawa saya pergi ke hospital, meminta maaf dan melayan saya sebaik mungkin, entah mengapa saya tidak dapat maafkannya. Wajarkah saya meneruskan niat untuk menjadi isterinya, sedangkan persiapan perkahwinan sudah hampir siap dan sudah tentu keluarga akan malu jika saya membatalkannya. Saya masih sayangkannya tetapi takut perkara ini akan berulang. Apa yang saya lakukan sekarang adalah belajar mengawal emosi dan setakat ini tiada lagi situasi yang menimbulkan kemarahannya terjadi. Namun, sampai bilakah saya mampu menahan marah apatah lagi saya juga seorang yang jenis panas baran. Saya tak tahu siapa yang lebih bersalah dan bermasalah. Saya atau dia.

Anonymous said...

Kalu sblm kahwin dh mcm tu... baik toksah. Dah kahwin musti lg teruk. Ini pengalaman sendiri.... biarlah malu skejap dr menderita berpanjangan...

Anonymous said...

Sy pulak dulu kna pukul sbb sy sudah tahu rahsia dia. Jasa mengandung, dibanting ke dinding n lantai n nk dipijak perut... mulut sybsikit pun x melawan... tp kna juga

Anonymous said...

Lelaki...biasa laaa. Semua pmpn je yg selalu kene

Anonymous said...

bru lepas kene pukul, sedey, klu trgamak pkul tu makna dh x syg isteri kn?

Anonymous said...

Sy mula dipukul sjak mula khvvn.kdg2 punca byk dr suami. Slama khvvn, pengalaman dipukul tu lbh diingati banding kenangan indah yg lain. Sy xtahu kenapa sy msh bertahan. Mgkn sy bdoh kerana msh mencintainya. Mmg dia agak ringan tangan memukul sy. Pnah sy dibelsah cukup2 sdgkn punca tntg sikap dia yg suke berhenti kje sesuka hati. Sy byk menangis. Keluarga xpnah tahu. Semua nmpk kami begitu bhgia. Dia anak kesygn ibunya. Kalu la ibunya tahu. Msti ibu dia terkejut sgt2. Sy hny bertahan meneruskn hidup. Kdg2 meratapi nasib malang sy ini.

Lebamsanasini said...

Saya dah 3tahun bercinta. Dalam proses nk buat persiapan utk berkahwin. Lapan bulan lg utk diijabqabul. Saya rasa sempat utk berpatah blk tp apa kan daya berat hati. Namun pada masa sama memikirkan keadaan keluarga. Adtagfirullahalazim.
Pd awal setahun becinta kani x begini. Maksud sy, dia adalah seorang yg penyang dan penyabar. Tp selepas sy terlalu kerap naik tgn dekat dia, dia tak tahan die terlepas tgn kt sy. Dan sejak tu dia mula jd pemarah. Skang ni, dia adalah sy yg dahulu, sy ada dia yg dahulu

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...