Thursday, December 19, 2013

SUKAR SANGAT KE NAK UCAPKAN TERIMA KASIH?




Terima kasih google



Assalammualaikum. Lama dah Kjee tak update. Sibuk jer memanjang. Pagi asyik melayan order buat Kuih Bakar Daging dan Mini Chicken Pies. Petang pulak bergegas ke Tung Shin Hospital buat Akupuntur. Tak tahu kenapa Prof Dr Zhou, pakar akupuntur dari China tu suruh buat selama dua bulan!

Anyway, pagi ni Kjee nak luahkan sikit isi hati Kjee... bukan luahan yang berat-berat. Ringan sangat-sangat. Ini pasal ucapan Terima Kasih.

Kjee kenal perkataan ini sejak kecil lagi. Itu antara perkataan awal yang diajar arwah Bonda... selain perkataan mak dan bapak.

Kalau diberi sesuatu, mak akan tanya...cakap apa? Dan dengan suara yang pelat, Kjee akan jawab..Macih Mak. Mak akan usap kepala dan kata paaaandaaaai anak mak. Bukan main sukanya kalau mak kata pandai.

Mak pesan bukan sahaja diucapkan ketika menerima barang tapi sekiranya ada yang membantu kita buat apa2, mesti ucap terima kasih.

Kerana dibesarkan dengan ucapan itu, Kjee pun lakukan yang sama walaupun pada anak-anak kecil yang Kjee tak kenal. Kalau Kjee hulurkan gula-gula atau duit seringgit, misalnya, Kjee dah terikut-ikut tanya...cakap apa?

Sekarang ini Kjee tengok ada kanak-kanak yang tidak diasuh oleh ibu-ibu untuk menggunakan perkataan itu. Entahlah...

Semalam, Kjee agak angin dengan seorang wanita ini yang statusnya di FB Kjee dapat tahu seorang guru sekolah di sebuah bandar di Johor. Anim namanya. Dia tidak sedar agaknya setiap apa yang dipost di Facebook, akan muncul dalam News Feed kawan-kawannya.

Kjee tidak menuduh dia mencuri atau menipu... cuma Kjee sedikit terkilan sebab dia buat kuih guna resipi Kjee tapi sedikit pun tidak reti nak tulis resipi asal dari sekian-sekian kawan FB...jauh sekali nak ucap terima kasih!

Kjee tahu dia guna resipi Kjee sebab sejak seminggu dua ini, ramai yang buat Kuih Bakar Daging guna resipi yang Kjee kongsi.

Ada tiga status dia muat naik gambar-gambar Kuih Bakar Berlauk (dia tukar dari Kuih Bakar Daging kepada Kuih Bakar Berlauk). Tak kisahlah. Itu hak dia nak bagi nama resipi sendiri. Tapi sebagai seorang guru, takkan dia tidak reti nak tulis perkataan Terima Kasih!!

Kjee pun komenlah..."sedapnya". Baru dia balas sikit lebih kurang macam ni :"Oh ini resipi akak. Sedap kak. Terima kasih kongsi...akak tak lokek ilmu.."

Yalah Kjee tak lokek ilmu tapi awak nampaknya LOKEK sangat nak ucap terima kasih! Kalau Kjee tak komen dulu, maka dia pun senyap sampai bila-bila. Dia balas dia tak reti nak link gambar itu pada Kjee. Kjee tak perlu nak tengok gambar awak... tapi tak reti ke nak tulis macam yang selalu Kjee tulis kalau amik resipi orang... "Resipi ini saya amik dari sipolan-sipolan. Terima Kasih kongsi sebab sedap sangat!"

Dia siap tulis sesiapa nak order boleh PM dia. Kjee tak kesah kalau ada orang nak meniaga guna resipi Kjee. Malah Kjee bangga resipi Kjee telah membolehkan anda mendapat rezeki. Alhamdullilah. Banyak lagi resipi Kjee selama ini yang orang buat meniaga... antaranya tart nenas, sos tahu bakar, Penang Fried Kwayteow dan lain-lain. Kjee tahu sebab mereka hantar nota kepada Kjee ucap terima kasih sebab resipi yang Kjee kongsi telah buat dia memperolehi rezeki.

Kjee tunggu lagi tengok kalau-kalau Anim nak share resipi Kjee dengan kawan-kawan FB dia. Tiada. So, Kjee copy paste link resipi tu dan tampal kat status dia. Kjee mahu kawan-kawan dia share resipi yang Kjee buat.

Tak sampai dua jam lepas itu, Anim terus block Kjee. Ada aku kesah? Kjee halalkan dia amik resipi Kjee tanpa sebarang dendam. Mudah-mudahan peluang dia mendapat rezeki dari resipi Kjee itu terbuka luas. Alhamdullilah.

Anyway, the moral of my entry... hmmm korang sendiri fikirlah ya.

Oh lupa pulak. Terima kasih kepada semua yang masih sudi singgah blog Kjee walaupun sudah jarang-jarang Kjee update. Maaf ya.

By the way, semua resipi dalam blog Kjee, adalah PERCUMA. Sejak beberapa minggu ini, kecuh ada insan yang copy paste resipi bloggers dan caj!!!  Tak berkat hidup kau Wan Azri!!



19 comments:

  1. perkataan itu sangat magic dan bermakna. tanpa hadiah pun tapi sekadar ucapan cukup membuatkan kita senyum dan tenang.

    ReplyDelete
  2. Betul kjee, skrg ni perkataan terima kasih tu mcm berlian.mahal sgguh.kalau dlm tren lagi la..klu org mengandung ,kita ni dh bg duduk ssh bebenor nk ckp t.kasih.(klu org xbg,pndai pulka kau jeling2)klu kita tlg bukakan lift,haram nk ckp tq,lbh baik org luar,atuk2 nyonya2,apek2 tua pulak yg reti berterima kasih.skrg org m'sia dh xreti nk bterima kasih agaknya...
    sbb tu la..m'sia ada bencana skit hentam cukup2..sbb xreti nk berterima kasih pd Allah dan pemimpin.

    ReplyDelete
  3. saya nak ucapkan terima kasih sebab kak jee update hari ni.. saya rindu dengan tulisan kak jee... take care kak jee..

    ReplyDelete
  4. Berterima kasih setelah mendapat apa yg diinginkan dengan percuma tidaklah akan merugikan kita sikitpun...ringan2kanlah mulut mengucapkannya atau menuliskannya...

    ReplyDelete
  5. terima kasih kakjee sbb post resepi siakap 3 rasa thai.Masa birthday suami saya haritu saya niat nak jamu housemate dia makan(budak U time ni dah habis duit PTPTN,makan megi je).Saya mintak suami masak untuk diorang.So suami saya jumpa resepi ni dan kawan2 dia puji sedap dan doakan suami saya sempena bday dia tu.Thanks again kakjee.

    ReplyDelete
  6. malay right ker.....kjee

    ReplyDelete
  7. mmm saya mmg tunggu topik sebegini... isu tak reti ucap terima kasih..
    byk kali saya tgk situasi ni tak kira dimana mana... baik orang mengandung atau orang buta yang tidak ucapkan terima kasih ketika diberi duduk ketika dalam bas atau lrt/monorel... (rating 10:0 - tiada ucap terima kasih)

    ada satu kejadian dlm lrt... saya suruh si buta utk ucapkan terima kasih

    moral of the story : jangan salahkan orang ramai yang tawar hati nak beri tempat duduk
    saya setuju dgn Ija Rased ~ ija

    ReplyDelete
  8. Saya setuju dgn kak jee, org kita memang susah nak cakap terima kasih. Kalau tak diajar dari kecik pun melalui pergaulan pun rasanya boleh belajar kut. Tapi rata2 orang melayu lah yg sukar nak ucapkan perkataan terima kasih ni. Banyak kali jugak terjadi kat saya, saya dah masuk lif, tapi saya tak tutup lagi pintu lif sbb dgr tapak kaki berlari2 kejar...bila masuk lif selamba je muka tanpa mengucapkan terima kasih pada yg menahan pintu ni...hmmm...sebenarnya ucapan terima kasih tu sgt bermakna dan ia boleh membuatkan kita jadi senanghati kan kak jee :).....silent reader (nur ng)



    ReplyDelete
  9. 'terima kasih'

    senang untuk menerima tapi payah untuk melafaskannya. terbaik kjee :)

    ReplyDelete
  10. terima kasih dan maaf adalah 2 perkataan yang macam nak pupus dari beradaban masyarakat Malaysia khususnya orang-orang Melayu baik yang muda mahupun yang dah berusia.agaknya terlalu mahal kata-kata itu nak keluar dari mulut mereka kot.. *sigh*

    harap kak jee sihat selalu. sakit tak buat acupuncture tu?

    ReplyDelete
  11. K.Jee..sy pun dh buat entri terima kasih ni dlm blog saya-ahtzelin. blogspot..aduhaii..kalo guna hak org sah2 kita kena ucap terima kasih kt tuannya.apatah lg kalo kita kaut rezeki drp pinjaman org.cikgu plk tu....ayo!
    Tq K.Jee krn trs berkarya =)

    ReplyDelete
  12. Terimakasih banyak banyak k jee, resepi k jee buat sy chef terhandal di rumah saya sendiri ♥♥♥ suzi fauzi

    ReplyDelete
  13. Terima ksh kjee. Terima kasih banyk3....bnyk resepi kjee sya copy dn sya dh cuba. Semuanya best dn sedap2 belaka. Sos tauhu bakar, mee kari nyonya, pie ayam antara yg sya dh wat dn mabekes.

    Tak tau la nape payah sgt nk ucap terima ksh. Mcm la kena bayar klau ucap t ksh. Anyway tenkiu very much for sharing...hanya Allah yg dpt mbalas budi baik kjee.

    ReplyDelete
  14. Suka baca blog akak.....best sangat.....Dlm seminggu mesti 3 ,4 Kali singgah.....kalaulah.....akak masih niaga di melawati mesti saya selalu gi makan.

    ReplyDelete
  15. Terima kasih Kak Jee di atas resepi-resepi.

    Resepi Kak Jee yang saya selalu masak ialah daging kaprau dan rendang kelantan sebab senang nak buat hehe

    ReplyDelete
  16. Salam kak jee.. Cikgu zmn skrg ni bkn mcm cikgu dulu2.. Jiran sblh umah saya pn x reti hormat jiran.. Dhla renovate umah buat tembok besar cina smpi ke pagar dpn 1 hal dh.. Tembok yg bah. umah saya siap nmpk bata lg x d simen abis.. Pstu dia ltk penyidai baju dpn umah saya sbb kt umah dia xdk tmpt dh sbb boh 2 biji keta.. Saya lgsung x layan jiran mcm tu sbb bg saya org mcm tu dhla cikgu laki bini tp x reti nk hormat hak jiran.. Bila diorang sidai baju tjenguk2 umah kita pulak mmg bz body sgt.. Mau saya x geram.. Penyidai baju,tong smph n pasu bunga dia dpn umah saya.. Sblum ni umah saya ni kosong.. Jd diorang buat sesuka hati.. Tp bila tuan umah duduk at least berbasa basi la sket mntk izin kn.. Hmm.. Mmg cikgu zmn skrg ni lain..

    ReplyDelete
  17. Semua cg macam tu ker??????

    ReplyDelete
  18. Salam...arwah mak panggil kuih bakar or kuih bakar berlauk.
    Anyway kat england ni kalau cakap tima kacih bila turun bas dia phnya drebar tunggu nak angkat tangan.kalau dia nak jalan nampak kita siap tunggu lagi...just because cakap tima kasih.
    kalau summer tu kalau beli air beli extra satu beri kat sia punya lah syukur dan terima kasih nya...
    Kalau balik mlm dia shif abis kul 12 beri buah atau air di berterima kasih.

    ReplyDelete
  19. saya adalah seorang yg tak pernah nak kabo balik ke kak jee 'terimakasih' sebab menggunakan resipi kak jee. sebab apa tau? sebab saya masak kat dapo sendiri jerr, he,he,he! tapi bila hidang utk keluarga saya akan citer ' ni resepi kak jee'. kalau saya ke tempat2 makan yg kak jee pernah rekomen dalam blog, saya akan citer '......tau tempat ni sebab kak jee citer dalam blog dye' he,he,he!! teruk betul lah perangai sesetangah blogger kita ni, kalu dah tahap nak cari rezeki , jgnlah buat gitu pada original source'nya'. bersabar je lah ye kak jee....apa2 pun saya sentiasa mendoakan kak jee sekeluarga dimurahkan rezeki selalu!

    ReplyDelete