Tuesday, November 10, 2015

SAMBAL IKAN TENGGIRI BERSAMA PETAI










Idea asal nak masak Sambal Tumis Petai sama Udang. Tetapi oleh kerana my other half tak boleh makan udang, maka Kjee selongkar freezer dan jumpa Ikan Tenggiri. Nadia beli 6 keping last Saturday kat Hero Market.

Petai, Kjee beli kat Pasar Keramat semalam. Dah mahal balik petai. Matanya halus-halus, tiga papan RM4. A few months ago, lima papan RM3!

Kjee tak pasti samada orang Gout tak boleh makan petai. Walaupun jamah sikit jer waktu lunch dan dinner, malam tadi UnclePali mengadu sakit balik. Oppppssss baru terfikir Petai tergolong dalam species kekacang. Kalau tidak takkan nama omputihnya Sting Beans. Hmmmm.

Anyway, ini bukan first time Kjee masak sambal ikan letak petai. Kjee pernah buat guna Ikan Keli. Oppss masa tu Kjee buat Sambal Hijau rupanya. KLIK SINI.









Macam Kjee kata dulu, kalau nak goreng dulu ikan (ataupun ayam) untuk dimasukkan ke dalam sambal, ianya tidak boleh digoreng garing. Isinya akan menjadi kering dan end result nanti kurang enak.

Kjee goreng dalam beberapa minit sahaja ikan tenggiri. Cukup untuk nampak sedikit garing di kedua belah ikan. Kemudian, apabila sudah menjadi sambal, masukkan ikan goreng dan masak lama sikit guna api perlahan.

Seperti biasa Kjee goreng seketika petai sebelum dicampurkan ke dalam sambal sebelum api dipadam. Makan dengan nasi putih dan ramai pasti suka dicurahkan kicap diatas nasi. Itu stail UnclePali, hehehe.





0 comments:

Post a Comment