Wednesday, March 2, 2016

BUBUR CINA AIR TANGAN WONG JOWO







Kjee hanya akan buat menu Teo Chew Porridge kalau ada antara penghuni rumah ni tak sihat. Semalam Nadia tak berapa sihat. Dia mesej kata nak amik half day. Balik dan rehat. Kjee tanya dia nak makan apa for lunch. Dia kata tak ada selera.

Kemudian Kjee bukak fridge. Hanya ada daging batang pinang, ayam, capsicum dan daun bawang. Hmmm Kjee whatsapp balik Nadia. Mama buat Teo Chew Porridge ya. Terus dia like!

Kjee tak buang masa rendam beras. Ada dua jenis beras kat rumah ni. Satu beras biasa untuk masak nasi kucing dan satu beras Herba Ponni. Beras Herba Ponni langsung tidak sesuai untuk buat bubur sebab ia tidak mengandungi kanji. Rendam beras berkanji lebih kurang 1 jam untuk mempercepatkan proses memasak bubur. Pastu jerang atas dapur, tambah air sehingga bubur menjadi halus.

Lauk untuk Teo Chew Porridge ikut suka kita lah nak masak. Selalunya, ada bilis goreng, telor asin, kangkung goreng belacan dan satu dua lagi lauk sampingan. Tapi kerana tiada kangkung maka Kjee pun decide buat Black Pepper Beef letak capsicum hijau dan kuning. Itu jer kaler yang ada.



Black Pepper Beef with Capsicum

Sichuan Stir Fry Chicken

Ikan bilis/bawang putih/cili padi



Kemudian terfikir pulak nak buat Sichuan Stir fry Chicken. Nanti bolehlah UnclePali makan sebab dia tak makan daging.

Kjee ada buat telor asin dua minggu lalu. Dah cukup matang dah. Telor itik Kjee beli dari LubukMas Farm milik Khairani Dato Hj Khalid. Telor dia memang sangat segar dan elok. Nak order boleh mesej dia di 0123397192.

Last sekali Kjee goreng ikan bilis, bawang putih dan cili padi. Goreng sampai garing dan gaul. Tak lengkap hidangan kalau tak ada bilis goreng. Ada orang letak kacang. Kjee tak berapa suka.

Maka itulah kejadian lunch semalam. Nadia makan dua mangkuk untuk lunch dan satu mangkuk untuk dinner. Kjee makan bubur sikit jer tapi ratah banyak lauk. Hehehe.

Kalau korang nak makan Teo Chew Porridge sedap di Bukit Jelutong, Shah Alam, sila ke Misicafe milik penyanyi Datin Ramziela. Teo Chew Porridge dia bukan sahaja sedap tetapi presentationnya sangat cantik. Sila ke page FB beliau Misicafe and Shoppe. Kalau ke sana, kemsalam kat beliau. Dah lama Kjee tak terjah ke situ.






0 comments:

Post a Comment