Friday, May 30, 2014

SAGU GULA MELAKA








Alangkah bahagia apabila tekak dah teringin, selongkar pantry jumpa pulak yang dihajati. Begitulah yang terjadi tadi. Kjee tak ingat bila last Kjee beli sagu biji. Tadi suruh UnclePali tolong cari kat kabinet pantry. Taraa adalah cukup-cukup satu cup!

Jadilah kan. Dapatlah 5 bekas tadi. Kjee akan makan dua, UnclePali dua dan Nadia makan satu.

Ramai tanya Kjee kenapa dia orang buat Sagu Gula Melaka tak dapat texture yang sedap macam makan kat hotel. Hah kat hotel jer sedap ker? Or kat hotel plating dia orang cantik, itu yang nampak sedap. Wallahualam.

Anyway, dulu Kjee pun tak reti nak buat. Pernah makan kat rumah Datuk Khadijah Ibrahim satu ketika dulu. Pandai sangat dia buat. Tapi Kjee ni pemalu sikit nak mintak resipi.

Satu hari tu, ada kawan Kjee tanya macam mana sukatan air kalau nak dapat Sagu Gula Melaka yang lembut. Dia kata dia selalu buat satu mangkuk sagu, 2 atau 3 mangkuk air. Kjee pun cubalah buat. Ikut sukatan yang dia beri, memang tak berapa lembut. Dalam hati terfikir, kalau ditambah satu lagi mangkuk air mungkin ngam.






Kemudian Kjee pun cuba. Kjee rendam dulu satu mangkuk sagu selama 20 minit. Lepas tu, Kjee didihkan empat mangkuk air. Masa nak tunggu air mendidih, Kjee tos kering sagu yang direndam. Masa rendam tu kalau nak bubuh pewarna, bolehlah. Kjee guna pewarna pink.

Sebaik air mendidih, terus tuangkan sagu yang telah direndam tu dan kacau pantas-pantas. Masa ini api dah diperlahankan. Kacau sehingga tiada lagi nampak kesan 'mata ikan' pada sagu. Dalam 10 minit. Apabila dah elok, matikan api dan tuang dalam bekas yang berkenan di hati. Sejukkan selama beberapa jam. Kalau chilled dalam peti ais lagi sedap.

Ada orang guna santan tapi Kjee lebih suka curahkan susu cair (evaporated milk) dan jugak gula Melaka yang telah dijadikan sirap.

Selamat mencuba.





2 comments:

TunSha Ayunie said...

Selalu makan dengan santan, tak pernah makan dengan susu cair... boleh try ni Kjee...

Humaira Homestay Tambun said...

sedap

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...