Pages

Thursday, November 19, 2015

KARI IKAN TALANG KERING








Our lunch tadi. Otak dah buntu. Tak tau nak masak apa. Kesian kan jadi suri rumah yang setiap hari terpaksa fikir apa nak masak?

Mujur teringat ada berbaki ikan kering talang dalam freezer. Selongkar dan jumpa 4 potong isi ikan talang. Jadilah. Kalau tak cukup sampai malam, nanti fikir kemudian lah.

Kjee terus rendam ikan talang kering tu. Selalu rendam dalam air garam untuk kurangkan sikit rasa masin. Tapi dalam kelamkabut tadi, terlupa. So, korang dapat jangkalah macam mana rasa kari ikan talang Kjee hari ni. Mujur Kjee tak letak garam dalam kari.

Kalau korang masak lauk yang membabitkan ikan kering masin, jangan letak garam sehingga waktu hendak mengaupnya ke dalam bekas untuk dihidang. Cara ini, Insya Allah lauk akan tidak akan masin terlampau.

Untuk resipi Kari Ikan Talang Kering ni, KLIK SINI.

Kjee masak cara tumis dulu bukan tumis darat. Stail tumis darat ini popular di negeri-negeri belah Utara.

Kjee padankan lauk ini dengan Terung Kontot Goreng Belacan. Resipi DISINI. Jugak goreng Papadom dan Ikan Selar Kuning. Plan nak suruh UnclePali tumbuk sambal belacan. Kononnya nak makan dengan pucuk Cekur dan Pucuk Daun Belalai Gajah. Tapi malas lah pulak. Hehehe.






0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...