Pages

Monday, January 18, 2016

BUBUR NASI UNTUK YANG TAK SIHAT






Bubur Nasi ni hanya menjelma dalam rumah Kjee kalau salah seorang dari kami tak sihat. Nadia ada ulser dalam tekaknya. Dah berapa hari dia mengadu sakit tekak bila makan. Jadi pepagi tadi Kjee dah rendam seketika beras dan buat bubur daging ini untuk dia.

Selalunya, Kjee masak dalam pressure cooker untuk pendekkan masa memasak. But today, Kjee jerang aje atas dapur. Sejam setengah siap!

Nadia ke klinik Dr Ina Harlina hari ni. Mama tunggu dalam kereta. Sebaik masuk kereta, Nadia kata Dr Ina cakap tak boleh makan santan.

"Dr Ina macam tahu aje Mama masak bubur lambuk. Mama tulis dalam FB ya," tanya Nadia. Tak payah jawab ler soalan tu kan? Hehehe.

Anyway, bubuh santan sikit jer. Bukan nak masak lemak. Bagi lemak yang manja-manja jer.








Since bubur dah siap masak sebelum pergi klinik, sampai rumah tadi, Kjee goreng ikan bilis dengan hirisan bawang putih dan cili padi. Itulah cara Kjee makan dengan bubur.

Mula-mula goreng hirisan bawang putih. Lagi banyak lagi sedap. Sampai garing. Tepikan. Kemudian goreng pulak lima enam biji cili padi. Hati-hati sebab ia boleh meletup. Dah garing tepikan. Kemudian baru goreng ikan bilis sampai garing. Dah sejuk, digaul tiga bahan tu. Sedap sangat makan dengan apa jenis bubur.

Seperti biasa, bubur nasi Kjee ada telor asin yang dipecahkan kedalam periuk ketika bubur mendidih. Itu cara Kjee buat bubur. Rasanya orang lain tak buat camtu.

Apabila hendak dihidang, taburkan dengan daun sup atau daun bawang. Sedap makan panas-panas.

Dah beratus kali Kjee buat. So resipi pepandai klik SINI.








1 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...