Pages

Wednesday, March 23, 2016

POPIA GORENG WITH JICAMA







Ada orang buat Popia Goreng untuk minum petang ataupun sarapan tapi bagi Kjee, bila-bila masa teringin nak makan, Kjee buat. Tak kesah masa atau tempat.

Kjee tak ada plan pun nak buat Popia Goreng tapi apabila nampak dua biji sengkuang tiap satu sebesar penumbuk dalam peti ais, tetiba terlintas di fikiran nak buat popia. Kjee beli di kedai runcit berhampiran rumah Kjee, Ahad lepas. Musim panas, sengkuang memang jadi favorite kami sekeluarga untuk sejukkan badan. Tapi dek kerana sengkuang yang Kjee beli tu agak kering, terpaksalah buat sesuatu, kalau tidak mahu masuk tong sampah.

Ini bukan kali pertama Kjee buat. Resipi hari ini dan sebelum ini sama saja. Ohh mungkin resipi dulu Kjee goreng dulu ayam baru dicarik-carik. Kali ini, Kjee ricik-ricik ayam dan tumis bersama sengkuang atau orang Mexico panggil Jicama.

Selain sengkuang dan ayam, Kjee turut dadarkan telor dan masukkan ke dalam inti setelah ianya hampir masak. Sejukkan dan gulung guna kulit popia biasa.

Korang nak resipi, sila INTAI SINI.

Selain letak ayam, sedap sangat kalau letak udang dan jugak ketam. Ketam? Hahaha bila sebut ketam Kjee teringat ada satu hamba Allah tu. Letak ketam seekor-sekor dalam kuah Laksa Johor. Ingatkan dia retilah bila Kjee kata ada orang letak ketam nak bagi sedapkan kuah Laksa Johor. Tapi ketam itu dikukus (atau rebus), isinya baru dikisar masukkan dalam kuah. Hahahaha so harap-harap korang taklah lembab macam dia ya. Guna isi ketam sahaja tau.

This is my lunch!





1 comments:

Rozita said...

menggodanya popia akak... berangan nak buat dah lama ntah bila nak jadi ntah...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...