Sunday, January 8, 2017

BUAH MELAKA








      Pernah tak korang sakit hati apabila beli Ondeh-Ondeh dan apabila nak makan, kunyah sebiji sampai habis tetapi tidak terasa gula Melaka di dalamnya? Apa perasaan korang? Mestilah sakit hati kan!

      Kerana itulah hari ini Kjee paksa Nadia masak Ondeh-Ondeh atau Buah Melaka petang tadi. Dah banyak kali geram dan naik angin apabila kunyah kuih yang dibeli cukup menghampakan kerana hanya cantik paras rupanya sahaja!

      Bayangkan, kalau orang sebut pasal kuih Buah Melaka atau Ondeh-Ondeh, terus terbayang kat fikiran apabila dimasukkan ke dalam mulut dan kunyah, akan terus terasa gula Melaka yang lemak manis. Kalau semua itu tidak ada, maka mendidihlah darah.

      Anyway, kejadian hari ini buat kami dua beranak cukup puas hati dan senyum sepanjang masa menghabiskannya. Tetapi sebelum itu sudah ketepikan 15 biji untuk UnclePali yang masih belum sampai rumah lagi. Mengamuk dia kalau hanya setakat dengar cerita pasal Buah Melaka yang kami buat tadi. Hehehe. Kuih kesukaan dia tu!







   
   

      Kjee buat hari ini ikut resipi arwah Bonda. Kalau resipi beliau, maknanya macam tak ada resipilah. Main hentam sahajalah labu. Itu cara orang Melaka, kata arwah Bonda yang bapanya orang Melaka. Bonda buat ikut naluri dia. Kalau nak belajar dengan dia, kena perhatikan betul-betul sebab dia tak buat ikut sukatan.

       Kjee hanya guna setengah peket tepung pulut. Letak tepung tu dalam besen atau bekas dan taburkan garam secukup rasa. Kemudian curahkan sedikit demi sedikit air sehingga ia menjadi seketul doh yang tak lekat pada jari dan juga besen. Sepatutnya air itu adalah air daun pandan yang dikisar dan tapis. Tapi Nadia malas nak keluar amik daun pandan. So guna sedikit pewarna Apple Green sahaja. Uli sampai sekata kemudian rehatkan seketika.  





   

     

      Hari ini Kjee guna setengah biji kelapa parut (putih sahaja) yang tidak berapa remaja yang telah dicampurkan dengan sedikit garam dan dikukus seketika. Kenapa Kjee kukus sedangkan itu bukan amalan Bonda? Sebab nanti ada yang kata kenapa tak kukus sekejap? Kononnya kalau kukus tak basi. Hmmm Kjee ikut sahaja walaupun Kjee tahu kuih itu tak sempat basi sebab habis sebaik sahaja ia siap. Hehehe.

      Satu kemestian untuk jadikan kuih ini sedap ialah mesti ada gula kabung atau gula Melaka yang ori. Susah nak cari sekarang, Jenuh jugak Nadia mencari tadi. Akhirnya terpaksa beli gula Melaka yang tak ori. Tetapi nasib kami baik apabila sampai rumah, Nadia geledah fridge dan terjumpa gula Melaka yang ori! Entah bila beli tak tahu.

      Cara buat, Kjee rasa semua dah tahu. Ambil sedikit tepung, bulatkan dan leperkan. Letak seketul kecik gula melaka dan tutup hingga menjadi bebola. Kemudian masukkan ke dalam periuk berisi air yang tengah mendidih. Apabila sudah timbul, maknanya dah masak. Ankat sebiji demi sebiji dan golekkan ke dalam kelapa.

      Senang buat kan? Makan lagi senang dan cepat habis tau!

      Selamat mencuba.





1 comments:

Gee® said...

Memang betul k.jee...buat sendiri lagi puas hati kan...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...