Saturday, February 25, 2017

SAMBAL BILIS GARING DAN RANGUP





      Kjee suka sangat Sambal Bilis Garing ni. Dulu selalu Kjee beli. Selain sedap makan dengan bubur nasi, Kjee jugak letak masa nak makan dalam  mihun sup dan juga Mi Segera. Tetapi paling suka kalau diratah begitu sahaja!

     Kelmarin, Kjee ternampak resipi ini di newsfeed facebook. Tak ingat page siapa. Terus Kjee amati resipinya! Dan bila dah tahu betapa mudah hendak membuatnya, Kjee pun mulalah projek mengerjakannya!

     Cili kering tak ada. So Kjee suruh Nadia pergi kedai runcit berhampiran. Alang-alang dia pergi, suruh jugak beli bawang kecik atau bawang Ros. Mulanya Kjee nak buat guna bawang besar. Apa-apa pun boleh.

      Bahan-bahannya hanya Cili Kering, Bawang Merah, Bawang Putih dan Ikan Bilis. Tersangatlah mudah. Hari tu Kjee terjumpa ikan bilis jenis halus pemberian seorang sahabat ketika beliau ke Sabah, Ogos tahun lepas. Mujur letak dalam peti ais. Jadi masih elok. Ikan Bilis jenis halus ini memang mahal tetapi kalau nak guna yang biasa pun okay jer. Tapi yang halus lagi sedap!

      Kjee buat sikit sahaja arini sebab takut tak menjadi. So Kjee ambil segenggam cili kering, gunting serong halus-halus, cuci. Asingkan bijinya dan keringkan. Kena keringkan betul-betul sebab nanti nak goreng.




Setelah digoreng dulu


Setelah ditumbuk

Ikan Bilis Halus


      Kemudian Kjee kupas lebih kurang 10 biji bawang merah dan 6 ulas bawang putih. Panaskan minyak dan goreng kedua-dua bawang ini. Goreng bawang merah dulu lebih kurang 7 minit dan keluarkan. Kemudian goreng bawang putih hingga garing. Bawang putih diketuk-ketuk sementara bawang merah itu biar sebiji-sebiji. Toskan atas tisu dapur.

      Selepas itu, perlahankan api dan goreng cili kering. Hati-hati jangan bagi hangus. Biarkan sedikit garing. Kalau hangus nanti sambal pahit. Toskan.

      Siap kerja itu, tumbuk bawang merah dan bawang putih. Jangan sampai terlalu halus. Keluarkan ke dalam mangkuk. Kemudian tumbuk cili kering. Jugak jangan terlalu halus. Satukan.

     Ketika ini baru goreng ikan bilis sampai garing. Kalau nak bilis itu betul-betul ranggup, minyak haruslah cukup panas. Sama macam goreng keropok. Balik-balikkan bilis. Bila dah puas hati ia garing, toskan.

      Jangan diletak garam pada sambal tumbuk tadi sebab Bilis sudah masin. Kalau guna pak aji, bolehlah letak sikit pada sambal.

      Apabila ikan Bilis sudah betul-betul sejuk, baru digaul ke dalam sambal. Simpan dalam bekas kedap udara ya.

      Semasa Kjee tulis entri ini, Nadia sudah habiskan hampir separuh dari dalam botol tu. Dia ratah aje. Siap kau Nadia. Esok kena buat lagi banyak-banyak untuk Mama!

      Terima kasih fren yang share resipi ini. Insya Allah Kjee panjangkan pahala buat awak.

      Tak perlu nak masak macam buat sambal biasa. Gaul sahaja rupa-rupanya! I like!!! Buat banyak-banyak untuk bulan Puasa nanti babe!

 






2 comments:

...in the swim... said...

Must try. Nampak sedap!

Anonymous said...

aje yg pemakan orgnya..kakjee n nadia..hehe..all the best!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...