Tuesday, February 14, 2017

TELOR DADAR KACANG PANJANG






      Kjee buat Omelete Kacang panjang ini Ahad lepas. First time makan dulu di sebuah restoran Nyonya kat Setiawangsa. Restoran itu dibawah opis kami (Mingguan Utara). Owner dia wanita Nyonya yang berkahwin dengan orang Melayu. Baik sangat kakak tu.

      Anyway, seperti biasa kalau suka sesuatu makanan, Kjee akan cuba terai test buat kat rumah. Alhamdullliah menjadi walaupun resipi pepandai sendiri.

      Buat telor dadar tu macam biasa. Kjee dadu bawang besar dan sebiji dua cili padi. Kemudian letak sedikit garam dan dipukul manja hingga bawang, cili dan telor bersatu.

      Kjee potong kacang panjang kecik-kecik (nipis-nipis?). Kemudian Kjee tumis dua ulas bawang putih yang telah di ketuk-ketuk. Apabila sudah keperang-keperangan, masukkan kacang dan goreng pantas. Perasa dengan sedikit garam. Hati-hati tau sebab adunan telor pun dan ada garam. Apabila kacang separuh masak, keluarkan ke dalam pinggan.

      Letak sedikit minyak dalam kuali dan curahkan telor tadi. Apabila hujung-hujungnya sudah nampak sedikit garing, taburkan kacang tadi diatas telor dadar. Perlahankan api. Apabila bahagian atasnya sudah sedikit kering, terbalikkan perlahan-lahan. Dah puas hati kedua-dua belah dah masak, padam api dan letak perlahan-lahan dalam pinggan.

      Sukatan? Hmmm agak-agak ler. Kjee guna empat biji telor dan lebih kurang segenggam kacang panjang yang telah dipotong-potong.

      Sedap makan dengan nasi atau ratah begitu sahaja.



   

2 comments: