Wednesday, April 6, 2011

198. Dato Sarimah Sudah Sembuh Kanser!

Isnin lepas Kjee dengar radio dalam kereta. Kalau tak silap Kjee Sinar fm. Berita sepintas lalu mengenai Dato Sarimah yang mengidap kanser hidung dan otak tahap 4.

Kjee mengucap panjang mendengar berita itu. Kjee dah lama kenal dengan Dato Sarimah. Hubungan kami hanya terputus setahun setengah yang lalu setelah Kjee berhenti meniaga. Masa Kjee meniaga, Dato amat menyukai tahu bakar dan laksa Johor kita. 

Sebaik mendengar berita itu, Kjee cari nombor Dato Sarimah dalam handfon tapi tak jumpa. Nombor anak beliau, Ida juga tiada.

Kemudian Kjee dapat panggilan telefon dari Pengarang Hiburan Utusan Malaysia, Muzlina Abu Bakar yang memberitahu Kjee samada telah membaca Utusan Malaysia Isnin lepas, untuk tahu cerita sebenar.

Kjee pun terus cari rencana itu online. Kjee siarkan dibawah. Menurut Muzlina, Dato Sarima menelefonnya setelah rencana itu diterbitkan. Ramai kawan2 beliau dari Singapura dan Brunei sibuk memebuat persiapan datang ke Kuala Lumpur untuk menziarai beliau. 

Muzlina berharap mereka dapat membaca rencana tulisan beliau untuk mengetahui cerita sebenarnya. Terima kasih Muzlina.

 

 

 

Berpantang maut sebelum ajal


Datuk Sarimah Ahmad


BUKAN mudah untuk memujuk primadona ini berkongsi kedukaan yang sudah lama bersarang di lubuk jiwanya. Alasan yang diberikan, dia enggan penderitaan yang dilaluinya akan mudah menarik simpati ramai.
Selama ini pun, apa saja pandangan buruk yang tidak dibahaskan masyarakat mengenai lara yang dilalui oleh golongan anak seni sepertinya dan kerana itu kali ini, seniwati unggulan, Datuk Sarimah Ahmad lebih senang berdiam diri.
Namun, kehendak Hits yang tidak pernah henti memujuknya untuk tampil di media berkongsi cerita mengenai penyakit kanser yang dihidapinya mencairkan hati beliau.
Pertemuan diatur di sebuah hotel di Subang Jaya, Selangor (berdekatan dengan kediamannya) untuk diinterbiu baru-baru ini.
Kejelitaan seniwati yang mula menempa kemasyhuran di era studio perfileman hitam putih di Jalan Ampas masih belum luntur. Dia hadir dengan imej yang cukup sederhana, bertudung hitam putih dan berkain serta blaus panjang hitam.
Aktres Sarimah atau lebih mesra dipanggil sebagai Kak Mah pagi itu hadir ditemani anak kelimanya, Yusarima Puteri.
Tidak banyak yang berubah pada Sarimah. Pada usianya mencecah 68 tahun, beliau masih manis biarpun sekadar mengenakan solekan yang nipis.
Bagaimanapun, dalam kesederhanaan itu, pada wajahnya sebetulnya terpancar kesedihan yang cuba diselindungi tuan punya dirinya yang kental dengan semangat juang yang tinggi, apa lagi untuk berhadapan dengan ujian maut selama setahun kerana kanser - penyakit yang amat digeruni dan menjadi antara penyakit paling berbahaya di dunia era moden ini.
Semangat berlawan dengan penyakit yang dikongsi dengan Sarimah pada awal perbualan sudah cukup menjelaskan betapa beliau sentiasa reda dengan ujian Ilahi.
Mengenali Sarimah, beliau tidak pernah lekang diuji sejak dari usia mudanya sehingga mendaki usia emas. Ibu tunggal kepada enam orang anak ini tidak henti-henti melafazkan rasa syukur pada Yang Maha Esa kerana kuasaNya itu mengatasi apa yang pernah diungkapkan oleh pengalaman perubatan.
“Bila doktor memberitahu jangka hayat Kak Mah hanya mampu bertahan tiga bulan saja, Kak Mah amat terkejut namun reda andai itu ketentuanNya. Kak Mah harus menerima qada dan qadar Tuhan,” Sarimah memulakan perbualan dalam nada yang cukup sebak.
Air mata cuba ditahan agar tidak mengalir laju dari kelopak matanya saat membuka rahsia mengenai penyakit barah hidung dan otak yang dimaklumkan oleh doktor ketika menjalani pemeriksaan pada April tahun lalu.
Sejak tarikh 20 April tahun lalu, hari yang dimaklumkan oleh doktor mengenai penyakit yang dideritainya, kehidupan Sarimah berubah secara total.
“Kak Mah masih ingat tarikh 20 April tahun lalu, bila Farawahida, Jamil dan Siti Rohani (arwah menantu yang meninggal kerana kanser payu dara pada Julai tahun lalu) membawa Kak Mah ke sebuah hospital swasta untuk mendapatkan keputusan perubatan, Kak Mah hanya berserah pada Allah.
“Tatkala doktor mengesahkan Kak Mah mengidap penyakit barah hidung dan otak tahap empat dan hanya ada waktu tiga bulan untuk hidup, Kak Mah hanya melafazkan `aku reda’.
“Sebab Kak Mah percaya, hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah SWT dan jika sudah sampai ajal kita, ia tidak akan cepat atau lambat walau sesaat jua,” sambung Sarimah dengan nada bergetar.
Hati wanita, sesabar mana sekalipun mereka menerima ujian, namun sebagai insan yang lemah air mata akhirnya tumpah juga kerana tidak mampu untuk melaluinya sendirian.
“Kak Mah cuba kuat, namun hati seorang wanita tidak dapat menahan air mata daripada menitis. Waktu itu Kak Mah memandang Ida, Jamil dan Siti Rohani yang terdiam kaku.
“Walaupun hati ini digayut sedih namun Kak Mah reda dan yakin selagi belum sampai ajal, Kak Mah akan berusaha untuk membebaskan diri daripada penyakit ini.
“Cuma doa Kak Mah ketika itu, agar Allah beri peluang kepada Kak Mah untuk menunaikan umrah walaupun untuk kali terakhir pada bulan Ramadan lalu. Alhamdulillah, doa Kak Mah dimakbulkanNya,” cerita Sarimah dalam nada sebak.
Sebetulnya, tidak ramai yang mengetahui primadona yang bakatnya diasah oleh Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee itu sudah diserang kanser sejak 2007 lagi.
“Waktu itu, dalam seminggu sekurang-kurangnya Kak Mah demam dan batuk sampai tiga empat hari. Bila makan ubat, demam kebah dan batuk pun reda.
“Bukan itu sahaja, malah kadang-kadang waktu tengah malam, tiba-tiba lidah Kak Mah keras. Kak Mah tak boleh rasa apa pun. Kepala sakit macam nak putus nyawa.
“Walaupun ketika itu, Kak Mah memujuk hati ini agar sabar namun kadang-kadang Kak Mah dapat rasakan maut bagaikan di depan mata. Apa yang mampu Kak Mah lakukan, hanyalah meminum air zam-zam yang menjadi minuman utama Kak Mah setiap hari.
“Bukan itu sahaja, malah Kak Mah sering diserang sakit kepala yang amat sangat dan mata semakin kabur. Bila penyakit itu datang menyerang, Kak Mah rasa dunia ini bagaikan gelap dan tidak punya apa-apa lagi,” Sarimah mendedahkan derita yang dilalui dengan penuh keinsafan.
Namun kerana sifat tawakal dan istiqamahnya, Sarimah tidak pernah mengalah. Menyedari setiap penyakit ada penawarnya, beliau memilih untuk mendekati Allah dengan menghayati bacaan ayat-ayat suci al-Quran selain memastikan solat wajib menepati waktu dan amalan solat sunat digandakan.
Sebagai seorang muslim, Sarimah berpegang pada ketentuan seandainya Allah mencabut nyawanya pada bila-bila masa, dia reda namun kewajipan sebagai hambaNya tidak akan sama sekali dipersiakan.
Ada ketika dalam serba kesulitan juga, Sarimah tetap mendekati Allah biarpun dalam keadaan terbaring.
Namun, satu hal yang tidak sanggup untuk dilalui pelakon Madu Tiga dan Ibu Mertuaku itu ialah proses perubatan kimoterapi yang disyorkan doktor kerana proses itu amat menyakitkan.
“Melihat kedegilan kak Mah enggan menjalani kimoterapi, Usha membawa kak Mah berjumpa doktor dan memberitahu keadaan sebenar. Bukan Kak Mah tidak percaya dengan perubatan moden, tetapi dalam usia Kak Mah ketika itu sudah mencecah 67 tahun ketika, tubuh Kak Mah tidak mampu menerimanya lagi.
“Bagi Kak Mah biarlah Kak Mah bertahan begitu dan jika Allah akan menjemput Kak Mah pulang, Kak Mah reda daripada menjalani proses kimoterapi,” kata Sarimah berkali-kali.
Beruntung Sarimah kerana beliau disayangi ramai. Saudara-mara dan kenalan rapat yang mengetahui penderitaan yang dilaluinya turut sama mendoakan kesejahteraan dan kesihatannya.
Ini termasuk saudara terdekat, Prof. Madya Dr. Abdul Aziz Hanafi dan isteri yang tidak pernah putus mengadakan solat hajat mendoakan kesihatannya.
Ketika Sarimah menanggung kesakitan yang amat sangat dan teraba-raba untuk mencari ubat, seorang kawan membawanya berjumpa seorang Profesor yang dikenali sebagai Prof. Syed yang menawarkan makanan tambahan B17 yang diimport dari Mexico.
“Sebelum mengamalkan pil supplemen ini, Kak Mah harus menjalani ujian darah. Hasil daripada keputusan ujian darah itu barulah Profesor berkenaan mengetahui penyakit Kak Mah. Keputusannya, Prof. Syed mendapati Kak Mah mengidap kanser hidung dan otak tahap empat dan Kak Mah juga ada masalah jantung,” Sarimah menjelaskan hasil penemuan dengan professor berkenaan.
Amalan dan gaya hidup Sarimah selama ini sememangnya positif dan memenuhi kriteria mereka yang sihat. Beliau amat menjaga kesihatan terutama dari aspek pemakanan selain sentiasa mengadakan senaman ringan setiap hari.
Justeru, apabila disahkan mempunyai masalah jantung, beliau sendiri keliru dan tertanya-tanya kenapa ia berlaku pada dirinya.
“Akhirnya kak Mah berbalik pada ketentuan Ilahi. Seperti yang kak Mah katakan sebagai umat Islam, kak Mah reda dengan ujian Allah. Dengan wang simpanan yang kak Mah ada serta bantuan anak-anak, kak Mah bersedia menjalani rawatan alternatif yang ditawarkan," jelasnya yang berterima kasih kepada anak-anak yang sentiasa mengambil berat soal kesihatannya.

7 comments:

Along Maklong said...

dah lama maklong tak dengar cerita tentang sarimah.. semuga mak mah terus tabah menghadapi ujian demi ujian dari Allah..

MN FIJA said...

BERMAKNA KANSER ADA PENAWARNYA....SYABAS PRIMADONA SARIMAH.....TERIMA KASIH JUGA BUAT KJEE...LAMA JUGA CARI BERITA NI....

Anonymous said...

salam saya nak tanya di mana nak beli supplement b17 itu ayah sy megidap kanser hidung,l

Kjee said...

waallahualam. Kjee pun tak tahu. Ada kawan Kjee pun kena kanser hidup sekarang dah baik. Dia makan Intra factor. begitulah namanya. kalau nak tahu lebih lanjut pasal ubat ni, Kjee ada kawan. tapi dia kat Spore. cuba add dia kat FB. Nama dia Mahmudiah Aziz. Dia ada jual ubat kanser tu. Usahalah.

Anonymous said...

blh tau lbh maklumat b17 tu?

Anonymous said...

Kalau kita sakit ,kebanyakan nya kita ingat tuhan ,kalau kita sihat kebanyakannya kita tak ingat tuhan malahan kita lawan atau tidak mahu apa yang tuhan suruh

Anonymous said...

Kjee, saya ada ibu yang sangat lemah akibat cancer colorectal. semua makanan dia tak mahu makan . kesian. saya nak tahu apa penawar yg Dato sarimah makan. Semua yg iklan tu hanya tentang kejelitaan . tolong lah saya.````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...