Tuesday, April 26, 2011

275. Ayam Masak Negro



 Hari imi terlaksana juga hasrat nak masak lauk Ayam Masak Hitam atau Masak Negro. Kalau sebut Negro, semua tahu warna apa kan? Ayam masak negro ini amat popular di restoren nasi kandar. Memang menjadi lauk pilihan my family.


Apapun, oleh kerana ada penghuni dalam rumah yang tengah menderita sakit gout, maka Kjee pun ubahlah guna ayam. Tapi heran jugak apabila Dr Amin kat Taman Melawati kata Unclepali boleh makan daging. Tapi jangan makan berlebihan jer kot.

Pada Kjee resipi yang diberikan oleh Kak Ida memang simple. Tak cerewet bahannya. Cuma, korang siapkan tisu sekotak sebelah korang masa mengopek bawang untuk dibuat bawang goreng. Kjee rendam bawang ros dalam air barulah Kjee start kerja membuang kulit dan mericik. Bukan ada petua apa2, cuma tak nak kulit bawang melayang2 satu dapur.

Kjee tak pula menangis tapi Nadia yang duduk sebelah menonton, pulak yang mula pedih mata. Hehehe.

Lauk ini manis dan pedas, kalau bubuh cili kering lebih. Tapi Kjee makan di restoren nasi Kandar, ianya tak lah pedas tapi Kjee mintak cili hijau sebagai ulam.

BAHAN2NYA:

6 ketul ayam (½ ekor)
2 mangkuk taufoo faa bawang yang telah dimayang
cili kering kisar (ikut kepedasan yang diperlukan)
½ botol kicap manis (Kjee guna cap kipas udang)
1 kayu manis
5 biji buah pelaga
1 bunga lawang

CARA:

1. Bawang yang telah diricik (mayang) dibuat bawang goreng. Hati2 jangan hangus nanti lauk jadi pahit. Kemudian Kjee suruh Nadia tumbuk.
2. Ayam dibersihkan dan dikasi garam dan kunyit. Goreng ¾ masak. Asingkan.
3. Tumis lada kering kisar hingga terbit minyak atau garing. Boleh guna minyak goreng bawang tadi. Masukkan tiga sekawan. Kacau2.
4. Kemudian masukkan kicap. Kacau.
5. Masukkan pula bawang goreng yang telah ditumbuk atau dikisar. Kacau sampai rata.
6. Masukkan ayam dan perlahankan api. Ratakan bahan2 tumis dengan ayam.
7. Apabila dirasakan sudah cukup mesra hubungan ayam dengan bahan tumis, tutup api dan hidangkanlah.

Oleh kerana kali pertama buat, maka Kjee dapati kalau Kjee bubuh lebih sikit cili kering kisar lagi sedap. Tapi Nadia kata cili hijau banyak. Kunyahlah kalau nak pedas. Lauk ini kalau dipadankan dengan nasi jagung, dalca dan acar rampai sedap kan? Unclepali kata macam lauk kenduri.


33 comments:

  1. peeerrgghhh... meleleh air liur.. :) comel nama ayam ni.. :)

    ReplyDelete
  2. Assalam Kak.. naper nama dia mesti negro ek ? saya forbia sikit dengan negro nie...

    Layanzzz ajer yer

    Assalam.. singgah sini baca2.. Layanzzz ajer ! jangan buat mcm nie tau... jom baca !

    ReplyDelete
  3. Upss...baca nama menu je tekezut...ingat org je ada org Negro....Ayam pun ada Ayam masak Negro...menarik tu....boleh cuba...boleh cuba...amik resepi dulu ya kak jee..;-)

    ReplyDelete
  4. mak aii!bwg 2 mangkuk!sure best coz sy mmg sk msk pakai bnyk bwng...bhn simple,cm teknik msk jew ln dr biasa..bwng d grng n d tumbuk@blend...mnarik...x prnh try...so bl mkn sure adunan mresap kat aym n nasi..yummy!!!!nk try r wkend n...thanks kjee...

    ReplyDelete
  5. Sekali tgk resepi ayam negro ni macam resepi kuzi ayam tapi ditukar kicap kepada kicap tomato dan tambah susu evaporate.

    ReplyDelete
  6. kak jee...terliur mas tengok ayam tu...
    sedappnya..

    ReplyDelete
  7. The resepi namaya mmg menarik..hihihi no komen

    ReplyDelete
  8. omakkk aiihhhh kak jeeee.. terliurnya saya tengok lauk ni.. terbayang2 kesedapannya tu... tp bila tengok kuantiti bawang yg nak kena goreng tu terbantut kejap dibuatnyer... hehehehe... tp apa2pun insyaalahh.. akak dicuba one day.. sy print dululah resepi ni yer.. thanks ye kak jee....

    ReplyDelete
  9. K.Jee cayangggggg ooiiii...waaaaa glamour la masakan k.Jee nih...nasib x letak Ayam Gagak kan k.Jee...xpun kira masak 2 dlm 1...ayam dgn burung..hahahahha...Thanks k.Jee share nih..muaaahhh!! cayang dia..

    ReplyDelete
  10. Hitam itu seksi kan kak jee, tapi kalau ayam masak macam tu, nampak seksi...Kalau orang huhu, takut plak sengeh nampak gigi...tu pun kalau ada gigi, kalau tak nampak gusi...erkk..

    ReplyDelete
  11. boleh nak cuba ni...kak gee tak nak berlakon balik ker?

    ReplyDelete
  12. waahhhh...sedapnya kak jee..dah terliur ni.. :)

    ReplyDelete
  13. amboi kjee...masak hitam dah jadi masak negro..glamor gitew..resepi senang tapi banyaknya bwg nak kena pakai..pakai je bwg goreng siap tak leh ke kjee..apa pun ayam masak negro ni nampak sedap..menawan..

    ReplyDelete
  14. ayam masak negro.... saya pantang nampak ayam ni.. xkire la masak jenis pape pon.. hehe

    ReplyDelete
  15. takmaulah negro2...nti geli nak mkn...hehehe...tp bila tgk gmbr meleleh jgklah...^__^

    ReplyDelete
  16. nak cuba jugaklah..
    nampak mengiurkanlah ayam masak negro kak jee ni..

    ReplyDelete
  17. iza akma : Kjee rasa guna bawang goreng dah siap boleh tapi tak sesedap kita goreng sendiri bawang. lebih wangi dan manis. jangan malas, buat sendiri. rotan nanti. hehehe

    ReplyDelete
  18. wow.. nampak je terus lapar.. harus dicuba resepi ni.. Tenkiuu Kak Jee

    ReplyDelete
  19. ni agak2 kalau malas tahap dewa2 leh aje guna bawang goreng siap dr kedai kot eh kak?cuma hasilnya x sesedap yg digoreng sendiri je kot..jawabku sendiri..
    Apa2pun nampak sedap lah ayam kjee nih..terliur amat nengoknya..meh tuka ngan ikan sungai,nak?hehe

    ReplyDelete
  20. tengok pun tau sedap, tang bawang tu yang malaih nak hirih ;-)

    ReplyDelete
  21. sedapnya. nak cuba gak buat...

    ReplyDelete
  22. lama dah tak de stok ayam dalam esbok...nanti boli cari ayam boxer buat lauk negro ni makan gan nasi panas2 mahu ke laut... norasmah

    ReplyDelete
  23. K.Jee..ayam negro tu wpun hitam rupanya tp nampak menawan selera....

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum kak jee.. wah tgk ayam nie malam2.. terus rasa lapar... :)

    ReplyDelete
  25. Salam kjee... ni betul2 punya negro ni...

    ReplyDelete
  26. salam... yesterday i tried this recipe n turn so nice! Thanks kak g

    ReplyDelete
  27. jee kau buat aku terliurlah, aku percaya kalau kau cakap sedap maknanya sedap, so besok aku nak cuba masak sbb afiq memang suka masakan yang ada ayam. thank you jee post resepi ni.

    ReplyDelete
  28. kak jee, sy dah buat ayam negro ni...sedap!!!
    tkasih share resepi tu...

    ReplyDelete
  29. nampak sedappppppppppppppppppp esok nak buatlah. Tq.

    ReplyDelete
  30. hitam itu menawan...auwwwwww :D

    ReplyDelete